Nyheter och press

Datorspelande ungdomar har inte färre vänner

2018-03-06

Datorspelande ungdomar har inte färre vänner i skolan än sina icke datorspelande skolkompisar. Det visar två nya studier från Uppsala universitet.

I studierna har forskarna Lina Eklund och Sara Roman undersökt hur datorspelande påverkar ungdomars vänskapsrelationer. Resultaten visar att varken de ungdomar som lägger mycket tid på att spela eller de som identifierar sig som spelare (gamers) har färre vänner i skolan än de som spelar lite eller inte alls. Studierna visar också att de ungdomarna som identifierar sig som spelare tenderar att bli vänner med varandra. Med andra ord verkar datorspelande som gemensamt intresse leda till nya vänskaper i skolan.

Ungdomarna i studien menar själva att i och med att de närmar sig vuxenlivet, så begränsar de och hanterar sitt spelande på ett sådant sätt att de kan prioritera sådant som individuella ungdomar finner viktigt, till exempel vänner, sport eller skola.

Studien bygger på analys av alla ungdomar (115 stycken) som började i en ny gymnasieskola i en svensk storstad och hur deras sociala nätverk skapas och förändras under deras första år på gymnasiet samt 10 djupintervjuer med datorspelande gymnasieungdomar.

– Resultaten är både förvånande och förväntade, vi trodde nog att det skulle visa sig att "spelare" blir vänner med varandra. Det är en så pass viktig del av dagens ungdomskultur att något annat vore konstigt, där ungdomar förr kom samman av delad musiksmak är spel nu en viktig del av mediekonsumtionen. Däremot var vi mindre säkra på huruvida spelare skulle vara mindre sociala, eller alltså ha färre vänner i skolan. Den tidigare forskningen är begränsad här, säger Lina Eklund.

Lina Eklund, Sara Roman (2018) Digital Gaming and Young People’s Friendships, A Mixed Methods Study of Time Use and Gaming in School, Young: Nordic Journal of Youth research
https://doi.org/10.1177/1103308818754990

Lina Eklund, Sara Roman (2017) Do adolescent gamers make friends offline? Identity and friendship formation in school, Computers in Human Behavior, doi: 10.1016/j.chb.2017.03.035

Studierna är finansierade av Forte.