Student

Ljusrum

Blir du hängig och trött på ­hösten och vintern? Vi på norra halvklotet lider ofta av vintertrötthet. Växlingarna mellan ljus och mörker är en viktig signal när kroppen ställer in dygnsrytmen. Den är i sin tur är kopplad till viktiga biologiska processer som vila, aktivitet, sömn och vakenhet. När dagens ljusa timmar blir färre ställer kroppen in sig på mer sömn. I ljusrummet på Studenthälsan kan du sitta och få extra ljus om du känner att du får för lite ljus under dagen.

Effekten av artificiellt ljus är inte veten­skapligt klarlagd men många känner sig avstressade och uppiggade i den ljusa miljön. Mer regelbundna besökare kan uppleva att de sover bättre, får bättre humör, mer energi och blir mer sociala och aktiva. Och läsljuset är fantastiskt, så passa på att utnyttja tiden i ljusrummet till att plugga eller sjunka in i en bra bok.

Ljuset som används i ljusrummet är lysrör med hög färgtemperatur och god spektralfördelning (så kallade dagsljuslysrör eller fullspektrumlysrör). Ljusstyrkan i ett ljusrum ligger vanligen runt 2500 lux, vilket är ca 10 gånger starkare än ljuset i ett kontorsrum eller lite trevligare uttryckt, som en svensk sommardag, det vill säga halvmulet. Ljuset påverkar dygnsrytmen vilken är kopplad till viktiga biologiska processer såsom vila, aktivitet, sömn och vakenhet. Tanken är just att kompensera om man känner att man får för lite ljus under dagen. Ljuset påverkar våra nivåer av melatonin, hjärnans "sömnmedel". Melatonin produceras när vi befinner oss i mörker, men produktionen avbryts när ögonen träffas av solljus. För att inomhusljus ska ha en behandlande effekt måste det vara minst tre gånger starkare än normala glödlampor eller lysrör. Många känner sig piggare redan efter några besök i ljusrummet. Ljusrummet ska inte betraktas som en terapiform – upplevelsen är subjektiv och du avgör själv om du mår bra av att ”ljusa”.

Hur fungerar det?

  • Du kan ha dina vanliga kläder på dig, men du lånar en vit rock som bidrar till att hålla rummet så ljust som möjligt.
  • Ta av dig skorna innan du går in i rummet.
  • Ät eller drick inget i ljusrummet.
  • Du sitter 55 minuter åt gången.

Det finns åtta platser i rummet och ett besök är kostnadsfritt. Ljusrummet är öppet under receptionens öppettider. Anmäl dig i receptionen och visa upp studentlegitimation när du kommer. Ljusrummet är öppet endast för studenter. 

Frågor och svar om ljusrummet

Hur starkt är ljuset?
Mellan 2500 och 4000 lux, ungefär som en mulen sommardag. När solen skiner är det minst 75000 lux. Vintertid är ljusstyrkan ofta 800 lux eller lägre.

Blir man brun?
Nej. Ljuset i ljusrummet innehåller inget UV-ljus.

Behöver jag solglasögon?
Nej. Tanken är att du ska utsättas för ljuset. Att ta på sig solglasögon eller blunda försämrar effek­ten. Ljusrummet är utformat för att vara så ljust som möjligt utan att blända.

Hur ofta ska jag gå?
Olika personer reagerar olika på ljuset. Du avgör själv hur ofta du vill gå. Vissa går en gång i veckan, andra behöver mer ljus och kan gå varje dag under en tvåveckorsperiod.

Vilken tid på dagen är bäst?
Dagtid är bäst, den tid då det vanligtvis är ljust ute. Vissa resultat tyder på att det kan vara en fördel att gå vid ungefär samma tidpunkt på dagen.

Vad kan jag göra i ­ljus­rummet?
Sitt tyst, meditera, lyssna på musik, läs en bok, plugga eller prata med en ljuskompis.