Student

Råd om sömn

Allmän ”sömnhygien”

  • Lägg dig inte hungrig eller alltför mätt.
  • Vistas i ljus under dagen och dämpa belysningen på kvällen.
  • Rör på dig, motionera under dagen, men inte alltför sent så att du inte hinner varva ner innan du ska sova.
  • Undvik kaffe, te, läsk efter middagstid (fast det varierar mycket från person till person hur vi påverkas av koffein).
  • Alkohol ger ytligare sömn och man kan vakna tidigare än man brukar när man har druckit.
  • Nikotin kan påverka sömnen negativt.
  • Avslappningsövningar kan hjälpa dig att varva ner.

Sömnråd som bygger på att förstärka kopplingen mellan sängen och sömn, att lära kroppen att förstå när det är dags att sova:

  • Gå inte och lägg dig när du inte är sömnig (att bara vara trött behöver inte betyda att du också är sömnig)
  • Är du uppe i varv, varva ner en timme innan du lägger dig. Gör något stillsamt och enahanda (läs en rogivande bok, lyssna på stillsam musik) tills du känner dig sömnig, då först går du och lägger dig.
  • Om du börjar tänka i negativa banor, oroar dig eller ältar när du har lagt dig, ha ett block bredvid sängen och skriv ner dina tankar eller gå upp och gör något annat en stund.
  • Ligg inte vaken i sängen mer än 15–30 minuter, gå i så fall upp och vänta tills du blir sömnig igen.
  • Ägna dig inte åt något annat än sömn och sex i sängen.
  • Försök att gå upp och lägga dig och gå upp vid ungefär samma tidpunkter vardag som helg.
  • Undvik att ta tupplurar. även om det kan vara frestande i stunden så minskas din ”sömnskuld” och du får svårare att somna på kvällen istället.