Utbildning

Vad händer efter anmälan?

När du har anmält dig kan du själv granska dina uppgifter på antagning.se där du också kan läsa ditt antagningsbesked och lämna svar för att behålla din plats.

1. Kontrolluppgifter

Du får e-post när det är dags att gå in på antagning.se och granska dina uppgifter. I kontrolluppgifterna finns information om din anmälan, registrerade meriter och de preliminära bedömningar som gjorts. Om något saknas ska du omgående skicka in kompletterande handlingar.

2. Kompletteringar

Deltar du i utbildning på gymnasienivå som avslutas efter sista anmälningsdag, kan du komplettera din anmälan med betyg. Observera att det inte finns någon kompletteringstid för sommarkurserna.
Läs mer om kompletteringar.

3. Antagningsbesked 1

I ditt antagningsbesked anges om du är antagen, reservplacerad eller struken till de utbildningar du sökt. Observera att reservnummer gäller inom varje urvalsgrupp och att ett lågt reservnummer inte är någon garanti för att du  kommer att antas.

Har du blivit struken från en utbildning kan du göra en återanmälan. För att du ska kunna anmäla dig igen till en struken utbildning, måste strykningen ha gjorts för att du blivit antagen till en utbildning som du satt högre upp eller att du inte tackat ja till en plats. Om du har blivit struken på grund av obehörighet, men är nu har nya meriter, kan du också göra en återanmälan. Återanmälan kan göras när universitetet öppnar för sen anmälan i mitten av december respektive mitten av juli.
Läs mer om återanmälan.

4. Svara för att behålla din plats

Du måste svara ja för att behålla din plats. Du får stå kvar som antagen till högst 45 hp, och därutöver får du stå kvar som reserv till högst 165 hp. Du kan stå kvar som antagen och/eller reserv till sammanlagt högst 210 hp. Programutbildningar på heltid räknas som 30 hp. Sommarkurserna har inget svarskrav.

5. Antagningsbesked 2

Efter att du svarat får du ett andra antagningsbesked. Om du då blir antagen till något du tidigare var reserv till, kan du bli struken från alternativ längre ned i anmälan, även där du tidigare var antagen.
Datum för anmälan till kurser och program

6. Lämna återbud efter antagningsbesked 2

Om du har blivit antagen eller reservplacerad men inte längre är intresserad av platsen är det viktigt att du lämnar återbud. På så sätt blir din plats tillgänglig för en annan sökande. Om du redan har registrerat dig på en utbildning ska du inte lämna återbud på Mina sidor. Kontakta istället institutionen.
Läs mer om återbud.

Sen anmälan

Om du missade sista ansökningsdag kan du göra en sen anmälan till utbildningar där det kan finnas platser kvar. Uppsala universitets utbildningar stänger efter sista ansökningsdag, men vissa program och kurser öppnar igen för sen anmälan. Sena anmälningar hanteras i mån av tid och i den ordning de kommit in.

Reservantagning

Efter urvalet är klart antar institutionen de reserver som kan erbjudas plats på grund av återbud. Till en del kurser och program antas många reserver, till andra inga alls. 

Till många kurser och program antas fler studenter än det egentligen finns platser för vilket betyder att det kan behövas många återbud innan några reserver kan antas. Det finns alltså inga garantier för att komma in med reservplats 1, även om någon uteblir från uppropet.

Reserver kallas på olika sätt, via till exempel Studentportalen, telefon eller särskilt reservupprop. Information om hur reservantagningen går till får du via din institution, oftast på kursens sida i Studentportalen.

Registering

Har du blivit antagen till en kurs ska du registrera dig på institutionen. Det är obligatoriskt, antingen genom webbregistrering eller personligen på institutionen, annars förlorar du din plats. Information om hur registrering sker finns på antagningsbesked 2. Du som har studentkonto vid Uppsala universitet kommer åt registreringen och informationen via din egen sida i Studentportalen.

Avregistrering

Om du inom tre veckor efter kursstart avbryter studierna på kursen ska du meddela institutionen. Du blir då avregistrerad och får möjlighet att söka kursen igen vid ett senare tillfälle. Observera att det inte räcker med att lämna återbud på antagning.se för att avregistrera sig.

Om du hoppar av
Registrerar du dig på en kurs innebär det en avsikt att gå kursen den terminen. Om du avbryter dina studier och inte avregistrerar dig inom tre veckor har du inte rätt att gå kursen vid ett senare tillfälle. Du kan inte heller söka samma kurs igen.

Anstånd - att skjuta fram studiestarten

Om du blivit antagen men inte kommer att kunna börja kan du ansöka om anstånd med studiestarten - det vill säga att du ansöker om att få börja på utbildningen en annan termin. Vilka skäl som ger rätt till anstånd hittar du i Universitets- och högskolerådets författningssamling.

Du ansöker om anstånd genom att skriva en e-post och beskriva dina skäl. E-posten ska skickas till antagningsenheten@uadm.uu.se. Du kan även skicka ett brev till Antagningsenheten, Uppsala universitet, Box 256, 751 05 Uppsala

Du ska om möjligt styrka dina skäl med relevanta intyg. Exempel på intyg som behövs är:

  • Om du är föräldraledig och barnet vid studiestarten inte är äldre än 480 dagar - bifoga intyg från Skatteverket som styrker barnets ålder och att du är vårdnadshavare.
  • Om du väntar barn - bifoga intyg från barnmorska där beräknat födelsedatum för barnet framgår.
  • Om du är sjuk - bifoga läkarintyg som styrker att din studieförmåga är väsentligt nedsatt.
  • Om du arbetar heltid - bifoga intyg som styrker att din arbetsgivare inte beviljar tjänstledighet för studier.

Du kan även få anstånd av andra orsaker. Tänk på att dina skäl alltid behöver styrkas med intyg!

Om du får anstånd ska du spara beslutet. Skicka in beslutet tillsammans med din nya anmälan till den termin då du ska börja på utbildningen. Beslutet om anstånd med studiestart gäller när du anmäler dig till samma utbildning, på samma studieort och med samma studietakt.