Programmering
Kursplan, Grundnivå, 1DT042
- Kod
- 1DT042
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap G1F, Teknik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 18 mars 2008
- Ansvarig institution
- Institutionen för informationsteknologi
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter kursen ska den studerande kunna:
- Analysera enklare problem och designa lösningar samt uttrycka dessa som en kravspecifikation
- Formulera en strategi för att hantera större problem
- Arbeta med grundläggande datastrukturer såsom listor av olika slag och binära träd
- Systematiskt söka efter, tolka och förstå fel som uppstår
- Behärska de vanligaste primitiverna i imperativa programspråk, bl.a. Java
- Behärska grunderna i god programkonstruktion i bl.a. en objektorienterad programmeringsstil
- Förstå hur programmering kan användas i andra ämnen och discipliner
- Överföra tidigare kunskaper till ett nytt programmeringsspråk
- Återanvända kod som konstruerats av andra
- Förstå olika roller i en programmeringsprocess
- Övergripande kunna förklara principerna för hur en von Neumann-dator är uppbyggd och arbetar
Innehåll
Kursen fokuserar på programmering som metod för problemlösning i allmänna termer utan att fokusera på ett specifikt programmeringsspråk, Java kommer att introduceras och objektorienterade strukturer att nämnas. Problemlösning, formulering av algoritmer, val av datatyper och konstruktion av program i valt programspråk är centralt, inklusive att återanvända kod, bl.a. objektorienterad. Programmering sättas i ett vetenskapligt, tekniskt och samhälleligt sammanhang, samt liksom programmeringens betydelse i komplexa system och andra discipliner.
Undervisning
Föreläsningar, övningar, seminarier och laborationer
Examination
Examinationen sker huvudsakligen genom laborationer och uppgifter som löses enskilt och i grupp. Eventuellt kan skriftlig tentamen förekomma som komplement.