Psykoterapi med teoretisk fördjupning I

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2PP122

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PP122
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Psykologi A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 4 september 2009
Ansvarig institution
Institutionen för psykologi

Behörighetskrav

Studenten skall vara antagen till Psykologprogrammet. För tillträde till kursen skall Psykologprogrammets kurser 1-21 vara fullgjorda. I förkunskapskraven ingår att minst 50% av det totala kravet på genomgången egenterapi på programmet, d v s 25 timmar individuell terapi eller motsvarande antal timmar i grupp, skall vara fullgjort. Val av psykoterapeutisk inriktning skall ha gjorts av studenten. Tillträde till kursen har även student som av studierektor på institutionens grundutbildning beviljats kompletteringsstudier för att få svensk psykologlegitimation.

Mål

Mål, psykodynamisk inriktning

Efter genomgången kurs skall studenten

- kunna redogöra för och förklara psykodynamiska begrepp och behandlingsprinciper,

- kunna identifiera och beskriva problembeteenden utifrån den psykodynamiska referensramen,

- kunna göra en problemanalys i en psykodynamiskt inriktad handledd psykoterapi,

- kunna föreslå och planera relevanta behandlingsinsatser i en handledd psykodynamisk psykoterapi,

- kunna tillämpa centrala behandlingsprinciper i handledd psykoterapi och

- ha utvecklat en grundläggande psykoterapeutisk kompetens för behandlingsarbete.

Mål, kognitivt beteendeterapeutisk inriktning

Efter genomgången kurs skall studenten

- kunna redogöra för teorier och förklaringsmodeller för uppkomst och vidmakthållande av den typ av problem som psykologer i klinisk verksamhet ofta möter hos sina klienter,

- kunna redogöra för och jämföra olika KBT-metoder för behandling av sådana problem

- kunna, utifrån den kognitiva beteendeterapins referensram, identifiera och beskriva en klients problem,

- kunna, under handledning, analysera och konceptualisera denna problematik,

- kunna, under handledning, planera och påbörja en kognitiv beteendeterapi,

- kunna förklara hur val av behandlingsmetoder bygger på problemanalysen och

- ha utvecklat en grundläggande psykoterapeutisk kompetens för behandlingsarbete.

Innehåll

Kursens syfte är att ge en teoretisk och praktisk introduktion till psykoterapeutiskt arbete inom en psykodynamisk eller kognitivt beteendeterapeutisk teoriram och att presentera aktuella forskningsrön och beprövad erfarenhet inom vanliga problemområden. Kursen innehåller, i förhållande till innehållet i kurs 18 och 19 i psykologprogrammet, fördjupade studier av psykodynamiska respektive kognitivt beteendeterapeutiska teorier och behandlingsmetoder, samt tillämpning av dessa genom psykoterapeutiskt arbete under handledning.

Undervisning

Undervisning ges i form av lektioner, med tillfälle till samtal och reflektion, samt handledning i grupp av studenterna i deras psykoterapeutiska arbete.

Examination

Bedömning av studentens kunskaper sker skriftligt och/eller muntligt vad gäller kurslitteraturen.

Bedömning av studentens kunskaper och färdigheter sker genom närvaro och aktivt deltagande på lektioner och i handledningsgruppen. Skriftliga sessionsrapporter och annan dokumentation av varje genomförd session skall lämnas till handledaren inför handledningen. Studenten skall föra journal i överensstämmelse med patientjournallagen och i enlighet med anvisningar från handledare och psykologmottagningens vid institutionen föreståndare. För varje avslutad psykoterapi ska studenten göra en skriftlig sammanfattning.

Bedömning av studentens klientbemötande, förhållningssätt och prestationer i handledningsgruppen sker kontinuerligt med av kursledaren presenterade godkändkriterier som grund. En student kan med omedelbar verkan skiljas från klientarbetet vid oskickligt beteende och underkännas på momentet "Klientarbete". I sitt klientarbete arbetar studenten, liksom ansvarig handledare, i egenskap av hälso- och sjukvårdspersonal och lyder därmed under Hälso- och sjukvårdslagen. Handledaren har därför skyldighet att även bedöma studentens prestationer med hänsyn till eventuell risk för men för klienten vid fortsatt behandling.

Inför förnyad handledning kan kursledare föreskriva prövning av studentens lämplighet och personliga förutsättningar för nytt tillträde till momentet, vilken kan ske tidigast terminen efter underkännandet. Former för denna prövning fastställs av studierektor. Studierektor kan vidare föreskriva underkänd student kompletteringsuppgifter utöver gällande förkunskapskrav för kursen och momentet ifråga och studentens prestationer på dessa uppgifter skallv ara godkända innan han/hon äger förnyat tillträde till momentet.

Vid examination används betygsgraderna godkänd och underkänd.

Övriga föreskrifter

Övriga krav, förutsättningar och villkor för deltagande i och fullgörandet av kursen, t.ex. obligatorisk närvaro, utformning av egna arbeten m.m. framgår av information vid kursstarten. Student som ej uppfyller föreskrivna krav för betyget godkänd ges vanligen tillfälle att ta igen resterande moment nästkommande termin och/eller förelägger kursledaren ersättningsuppgifter.

I enlighet med Rektors beslut 2005-03-08 (Dnr UFV 2005/205) begränsas antalet tillfällen till handlett klientarbete och däri ingående examination till två med möjlighet att medge ett ytterligare tillfälle om det finns synnerliga skäl. Regeln innebär att student som underkänts på klientarbetet inom någon av kurserna 22, 26 eller 30 har ytterligare endast en möjlighet att följa terapihandledning och att genomgå examination på momentet "Klientarbete", vilket i detta av seende ses som ett enda moment inom ovan tre nämnda kurser. Institutionens styrelse fattar beslut om eventuellt ytterligare tillfälle skall ges efter ansökan från studenten ifråga.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin