Barns språk och interaktion i förskolan

5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE075

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE075
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G2F, Pedagogik G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 6 mars 2013
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Förskollärarprogrammet.

Behörighetskrav

Minst 105 hp godkänt från termin 1, 2, 3 och 4 (90 hp termin 1, 2 och 3 + 15 hp termin 4) i Förskollärarprogrammet.

Mål

Kursen syftar till att den studerande ska få fördjupade kunskaper om barns språkliga kommunikation i förskolan med lek, interaktion och digitala medier som centrala teman.

Den studerande ska efter genomgången kurs kunna:

  • med hjälp av centrala begrepp och teorier om barns tal-, läs- och skrivutveckling analysera kommunikation och interaktion i förskolan.
  • redogöra för olika perspektiv på språklig kommunikation och interaktion inom lek och digitala medier utifrån aktuell forskning.
  • beskriva och exemplifiera relationer mellan barns språk, kommunikation och interaktion i lek och digitala medier.

Innehåll

Kursen är en fortsättning på Språk i förskolan, 15 hp och ger en fördjupning i teorier om barns tidiga tal-, läs- och skrivutveckling med fokus på kommunikation och interaktion i lek och digitala medier. Barns användande av digitala medier såsom spel och IT-verktyg presenteras och problematiseras.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras skriftligt.

FOLLOW UPPSALA UNIVERSITY ON

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin