Barns välbefinnande i förskolan

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE090

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE090
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 22 januari 2014
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Förskollärarprogrammet.

Behörighetskrav

Samtliga 150 hp i programmets termin 1, 2, 3, 4, 5 samt 15 hp i termin 6.

Mål

Syfte

Kursen syftar till att ge studenterna kunskap om och handlingsberedskap för att skapa en säker, trygg och stimulerande förskoleverksamhet med utgångspunkt i kunskap om barns fysiska och psykiska välbefinnande.

Kursmål

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för olika faktorer av betydelse för barns fysiska och psykiska välbefinnande i förskolan
  • redogöra för och problematisera teoretiska perspektiv på frågor som rör omvårdnad och omsorg i förskolan.
  • analysera och diskutera olika slags situationer som lärare ställs inför utifrån olika teorier om och skilda perspektiv på barns välbefinnande i förskolan
  • visa förmåga att planera, organisera och kommunicera förskoleverksamhet med barns fysiska och psykiska välbefinnande som utgångspunkt

Innehåll

Innehåll

Välbefinnande – vad är det?

Faktorer som påverkar barns välbefinnande

Omsorg och omvårdnad som en del av förskolans uppdrag

Mat och måltidspedagogik i förskolan

Anknytning i förskolan

Strategier för att förebygga ohälsa

Att säkerställa en trygg och hälsosam miljö i förskolan: barnsäkerhet, hygien, ljudmiljö, brandskydd, krishantering, första hjälpen

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin