Lärande och utveckling med inriktning mot förskolan

10 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE005

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE005
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1N, Pedagogik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 2 april 2014
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom ramen för förskollärarprogrammet. Kursplanen gäller från och med ht 2011.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Naturkunskap 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Naturkunskap A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A6 a/6 a)

Mål

Syftet med kursen är att introducera olika teoribildningar om lärande och utveckling. På kursen problematiseras teorier om lärande och utveckling och de sätts i relation till konkreta undervisningssituationer för förskollärare. Kursen syftar även till att introducera specialpedagogiska perspektiv.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

• redogöra för de centrala delarna i olika teoribildningar om lärande och utveckling.

• identifiera, sammanställa och redogöra för skillnader och likheter i olika teoribildningar om lärande och utveckling.

• göra enkla analyser av undervisning med hjälp av begrepp från teorier om lärande och utveckling.

• beskriva barns förutsättningar och villkor i relation till frågor om språkets betydelse för lärande och utveckling

• beskriva barns förutsättningar och villkor för lärande och utveckling med hjälp av begreppen kön/genus, etnicitet och klass.

• beskriva barns förutsättningar och villkor för lärande och utveckling ur ett specialpedagogiskt perspektiv.

Innehåll

• Hur olika teoribildningar om lärande och utveckling använts och utvecklats över tid inom forskning och utbildning.

• Olika perspektiv på lärande och hur de kan påverka utformningen och resultatet av undervisning.

• Barns förutsättningar och villkor för lärande i relation till språk, kön/genus, etnicitet, och klass.

• Introduktion till specialpedagogik.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och grupparbete.

Examination

E

Kursen examineras genom muntliga och/eller skriftliga uppgifter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin