Självständigt arbete 2 för grundlärare Fk-3 och 4-6

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE112

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE112
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 10 september 2014
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Grundlärarprogrammet med inriktning mot förskoleklass och årskurs 1-3 samt inriktning mot årskurs 4-6.

Behörighetskrav

180 hp från termin 1, 2, 3, 4, 5 och 6 samt 15 hp från termin 7 på programmet.

Mål

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla fördjupade teoretiska och metodologiska färdigheter beträffande vetenskapliga studier i didaktik, samt färdigheternas betydelse för läraryrket. Kursens innehåll bygger vidare på innehållet i kursen Självständigt arbete 1.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • avgränsa, utforma och utföra ett självständigt arbete med relevans för forskningsfältet och kommande arbetsuppgifter i läraryrket
  • formulera ett problem och forskningsfrågor med vetenskaplig och didaktisk relevans
  • tillämpa forskningsetiska principer
  • självständigt söka, kritiskt bedöma, och presentera aktuell och relevant forskning
  • göra relevanta och motiverade teoretiska och metodiska val utifrån den valda problemformuleringen
  • självständigt samla in, kritiskt granska, bearbeta och analysera empiriskt material utifrån klart formulerade forskningsfrågor
  • tydliggöra sambanden mellan problemformulering, teoretiska och metodologiska val och analys
  • författa en vetenskaplig uppsats med tydlig struktur, vetenskaplig framställning och god språklig form
  • kritiskt diskutera andras vetenskapliga arbeten och muntligt försvara sitt eget.

Innehåll

Under kursen behandlas följande områden:

  • vetenskapsteori och forskningsmetod
  • didaktisk problemformulering, syfte och forskningsfrågor
  • val av teoretiska och metodologiska utgångspunkter
  • litteraturstudier och sökning i databaser
  • empiriska studier med didaktisk relevans
  • forskningsetiska principer
  • författande av en vetenskaplig uppsats
  • försvar av det egna självständiga arbetet
  • opposition på ett annat självständigt arbete samt aktivt deltagande vid en ventilering.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och handledning. Handledning av det självständiga arbetet sker enskilt eller i grupp.

Examination

Kursen examineras vid ett avslutande seminarium, dels genom att det självständiga arbetet ventileras, och dels genom att den studerande opponerar på ett annat självständigt arbete.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin