Arkeologi, grundkurs B
Kursplan, Grundnivå, 5AR112
- Kod
- 5AR112
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Arkeologi G1E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 29 april 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för arkeologi och antik historia
Behörighetskrav
Arkeologi A.
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
Arkeologi, samhälle och kulturarv
- redogöra för vad kulturminnesvård inbegriper
- belysa hur samhället påverkar arkeologin och vice versa
- resonera kring arkeologins förhållande till begrepp som nationalstaten, koloniala och postkoloniala samhällen, etnicitet och kulturell identitet
Att tolka historiska landskap
- redogöra för hur landskapet nyttjats av människan under skilda perioder av förhistorien och tiden fram till idag
- uppvisa kunskap om källor och metoder för att beskriva landskapets historia
- genomföra en lokal landskapsstudie
Uppsats
- välja, sammanställa och diskutera ett urval arkeologiska publikationer och därav forma en tematiskt sammanhållen uppsats med god läsbarhet
- tillämpa grunderna i det vetenskapliga skrivandet vad gäller akribi och källhänvisningar
Fältarkeologi
- fältarkeologins/arkivarbetets grundläggande principer
- tillämpa relevant fältmetodik
- hantera och dokumentera ett arkeologiskt källmaterial på kvalitativa och kvantitativa grunder
Innehåll
Moment 1 Arkeologi, samhälle och kulturarv 7,5 hp
Momentet tar upp det förhållande att arkeologi och kulturminnesvård inte är objektiv och neutral i förhållande till forntiden. Arkeologer är präglade av sin samtid och tar därför i praktiken och i sin forskning ställning till samtidens stora frågor. Detta speglar sig också i arkeologins utveckling som kursen tar upp och belyser med exempel i ett globalt och idéhistoriskt perspektiv. Arkeologins förhållande till nationalstaten, samt koloniala och postkoloniala samhällen liksom frågan om etnicitet och kulturell identitet tas upp till behandling.
Moment 2 Att tolka historiska landskap
Momentet innebär inledningsvis en genomgång av huvuddragen i kulturlandskapets utveckling och de källor och metoder som står till buds för att läsa och tolka kulturlandskapets historiska innehåll och utveckling. Kursen innebär därtill att utifrån olika källor och metoder samla in kunskap om ett landskapsavsnitt och att i en projektrapport beskriva, analysera och tolka områdets historiska innehåll och kulturlandskapets utveckling över tiden
Moment 3. Uppsats 7,5 hp
Momentet innebär författandet av en vetenskapligt dokumenterad uppsats under handledning om ca 12 sidor med arkeologisk inriktning baserad på en mindre sammanställning av arkeologiskt källmaterial eller litteratur. Bibliotekskunskap med litteratursökning i digitala arkiv ingår.
Moment 4. Fältarkeologi 7,5 hp
Kursen ger grundläggande färdigheter i aktuell fältmetodik eller arkivkunskap och en orientering i fyndhantering och fyndregistrering. Fältanteckningar och fyndregistrering eller insamlade arkivdata bearbetas till en grundläggande beskrivning/rapport över det egna fält- eller arkivarbetet.
Undervisning
Undervisning
Undervisningen bygger på självstudier och inläsning av kurslitteratur med hjälp av en webbaserad utbildningsplattform. Vissa inspelade föreläsningar kan förekomma. Moment 4 innebär deltagande i en fältarkeologisk undersökning, men kan planeras individuellt tillsammans med kursansvarig lärare. Undervisning på engelska kan förekomma.
Examination
Examination sker löpande på varje moment genom skriftliga uppgifter i form av PM och hemtentamen. För moment 4 krävs aktivt deltagande samt författande av en rapport. På momenten 1 till 3 ges betygen underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG). På moment 4 ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G). Närvaro krävs på moment 4 enligt samråd med kursansvarig lärare. Kursdeltagare som genomför examination efter utsatt tid kan inte erhålla betyget väl godkänd (VG) om inte speciella omständigheter föreligger. Examination på engelska kan förekomma.