Barns språk och interaktion i förskolan

5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE075

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE075
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G2F, Pedagogik G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 3 november 2015
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Förskollärarprogrammet.

Behörighetskrav

Minst 105 hp godkänt från termin 1, 2, 3 och 4 (90 hp termin 1, 2 och 3 + 15 hp termin 4) i Förskollärarprogrammet.

Mål

Kursen syftar till att den studerande ska få fördjupade kunskaper om barns tal-, läs- och skrivutvecklingi förskolan med språklig variation, flerspråkighet, lek, interaktion och digitala medier som delteman.

Den studerande ska efter genomgången kurs kunna:

  • med hjälp av centrala begrepp och teorier om barns tal-, läs- och skrivutveckling beskriva och analysera ett varierat språkutvecklande och textinriktat arbete i förskolan
  • redogöra för didaktiska perspektiv på språklig mångfald och språklig variation i förskolan
  • redovisa kunskaper om dokumentation av barns tal-, läs- och skrivutveckling
  • utifrån aktuell forskning redogöra för interaktionens och språkutvecklingens relation till lek och digital medier.

Innehåll

Kursen är en fortsättning på Språk i förskolan, 15 hp och behandlar:

  • olika perspektiv på literacy-begreppet, särskilt kritisk literacy, i relation till yngre barns textaktiviteter,
  • barns tal-, läs- och skrivutveckling utifrån centrala begrepp såsom flerspråkighet, register, varieteter och kontextoberoende språk,
  • ämneskunskaper för dokumentation av barns tal-, läs- och skrivutveckling,
  • lekteoretiska perspektiv utifrån forskning om lek och interaktion i förskolan och
  • barns utforskande av digitala medier i relation till interaktion och språkutveckling.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras skriftligt.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin