Programmering
10 hp
Kursplan, Grundnivå, 1DT042
Det finns en senare version av kursplanen.
- Kod
- 1DT042
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap G1F, Teknik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2 maj 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för informationsteknologi
Behörighetskrav
Introduktion till system i teknik och samhälle, Beräkningsvetenskap I
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- analysera enklare problem samt designa och förklara lösningar,
- formulera en strategi för att hantera större problem,
- arbeta med grundläggande datastrukturer såsom listor av olika slag,
- systematiskt söka efter, tolka och förstå fel som uppstår,
- behärska de vanligaste primitiverna i imperativa programspråk, bl.a. Java,
- behärska grunderna i god programkonstruktion i bl.a. en objektorienterad programmeringsstil,
- överföra tidigare kunskaper till ett nytt programmeringsspråk,
- läsa, bedöma och göra smärre ändringar i stora förelagda program,
- återanvända kod som konstruerats av andra,
- anta olika roller i en programmeringsprocess,
- övergripande kunna förklara principerna för hur en dator är uppbyggd och arbetar,
- reflektera över det egna lärandet i programmering.
Innehåll
Kursen fokuserar på programmering som metod för problemlösning i allmänna termer utan att fokusera på ett specifikt programmeringsspråk, Java kommer att introduceras och objektorienterade strukturer att nämnas. Problemlösning, formulering av algoritmer, val av datatyper och konstruktion av program i valt programspråk är centralt, inklusive att återanvända kod, bl.a. objektorienterad.
Undervisning
Föreläsningar, obligatoriska videoföreläsningar och obligatoriska laborationer
Examination
Muntlig och skriftlig redovisning av laborationer och uppgifter som löses enskilt och i grupp.