Självständigt arbete för förskollärarprogrammet

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE089

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE089
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G2E, Pedagogik G2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 16 februari 2018
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Förskollärarprogrammet.

Behörighetskrav

Samtliga 150 hp i programmets termin 1, 2, 3, 4, 5 samt 15 hp i termin 6.

Mål

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla sitt vetenskapliga förhållningssätt samt sitt vetenskapliga skrivande. I detta ingår att identifiera och formulera en undersökningsbar problemställning, utifrån det välja lämplig undersökningsmetod samt kritiskt förhålla sig till egna och andras resultat.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • med handledning genomföra ett självständigt arbete med didaktiskt perspektiv med relevans för det kommande förskolläraryrket
  • avgränsa och formulera en problemställning
  • göra relevanta val gällande aktuell forskningslitteratur och teoretiska ansatser utifrån den valda problemställningen
  • utifrån problemformuleringarna, göra motiverade metodval, genomföra arbetet samt utvärdera/analysera resultaten
  • författa och försvara en vetenskaplig rapport med tydlig struktur och god språkbehandling
  • kritiskt analysera och värdera ett annat självständigt arbete i en opposition.

Innehåll

  • Problemformulering.
  • Inläsning av relevant forskningslitteratur.
  • Val av metodiska och teoretiska utgångspunkter.
  • Genomförande av ett självständigt arbete med didaktiskt perspektiv genom en empirisk undersökning
  • Vetenskapligt skrivande.
  • Försvar och opposition av självständigt arbete.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Det självständiga arbetet utförs enskilt eller i par under handledning.

Examination

Studenten examineras dels på det självständiga arbetets skriftliga rapport, dels vid ett avslutande seminarium genom ventilering av det självständiga arbetet, samt genom att opponera på ett annat självständigt arbete.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin