Programmering

10 hp

Kursplan, Grundnivå, 1DT042

Kod
1DT042
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Datavetenskap G1F, Teknik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
Ansvarig institution
Institutionen för informationsteknologi

Behörighetskrav

Introduktion till system i teknik och samhälle, Beräkningsvetenskap I

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • analysera enklare problem samt designa och förklara lösningar,
  • formulera en strategi för att hantera större problem,
  • arbeta med grundläggande datastrukturer såsom listor av olika slag,
  • systematiskt söka efter, tolka och förstå fel som uppstår,
  • behärska de vanligaste primitiverna i imperativa programspråk, bl.a. Java,
  • behärska grunderna i god programkonstruktion i bl.a. en objektorienterad programmeringsstil,
  • överföra tidigare kunskaper till ett nytt programmeringsspråk,
  • läsa, bedöma och göra smärre ändringar i stora förelagda program,
  • återanvända kod som konstruerats av andra,
  • anta olika roller i en programmeringsprocess,
  • övergripande kunna förklara principerna för hur en dator är uppbyggd och arbetar,
  • reflektera över det egna lärandet i programmering.

Innehåll

Kursen fokuserar på programmering som metod för problemlösning i allmänna termer utan att fokusera på ett specifikt programmeringsspråk, Java kommer att introduceras och objektorienterade strukturer att nämnas. Problemlösning, formulering av algoritmer, val av datatyper och konstruktion av program i valt programspråk är centralt, inklusive att återanvända kod, bl.a. objektorienterad.

Undervisning

Föreläsningar, obligatoriska videoföreläsningar och obligatoriska laborationer

Examination

Muntlig och skriftlig redovisning av laborationer och uppgifter som löses enskilt och i grupp.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin