Hållbar industriell verksamhetsutveckling
Kursplan, Grundnivå, 1TG270
- Kod
- 1TG270
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Teknik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
90 hp inom Högskoleingenjörsprogrammet i kvalitetsutveckling och ledarskap inklusive Hållbar utveckling, CSR och livscykelanalys, Verksamhetssystem och ledning samt Lean och Six Sigma inklusive förbättringsprojekt. Processledning och logistik.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- analysera en hållbarhetsrapport med utgångspunkt i FNs hållbarhetsmål - Agenda 2030,
- upprätta en hållbarhetsrapport för en industriell organisation enligt riktlinjer från Global Reporting Initiative (GRI),
- integrera kvalitetsutveckling och hållbar utveckling till ett övergripande processbaserat verksamhetssystem,
- upprätta processbaserade mätsystem för hållbar verksamhetsutveckling i industriella processer,
- redogöra för hur växthusgaser rapporteras samt vilka ekonomiska och politiska styrmedel som används,
- beskriva hur ramverket för strategisk hållbar utveckling (FSSD) och metoden Backcasting kan tillämpas för hållbar industriell verksamhetsutveckling.
Innehåll
Hållbarhetsredovisning; innehåll och upprättande. Hållbar verksamhetsutveckling med miljödimension, ekonomisk dimension och social dimension. Principer, arbetssätt och verktyg från området kvalitetsutveckling såsom kundfokus, processfokus, ständig förbättring och processledning. FNs hållbarhetsmål.Mätsystem för hållbarhet. Global Reporting Initiative (GRI) guidelines - G4. Koldioxidrapportering. Ramverk för strategisk hållbar utveckling - Framework for Strategic Sustainable Development (FSSD).
Undervisning
Föreläsningar, övningar, seminarier och grupparbeten.
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter (2 hp), muntliga redovisningar (2 hp) och aktivt deltagande på seminarier (1 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.