Utbildningens framväxt och villkor med inriktning mot förskollärare

10 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE016

Kod
4PE016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G2F, Pedagogik G2F, Utbildningssociologi G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 5 juli 2019
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för Förskollärarprogrammet.

Behörighetskrav

60 hp inom förskollärarprogrammet inklusive VFU 1, VFU 2 och Förskollärarroll i utveckling.

Mål

Kursen ger en överblick över utbildningens framväxt och villkor samt de idéer som påverkat den. Syftet är att studenten ska tillägna sig en förståelse för utbildningssystemets utformning, dess historiska bakgrund samt dess idémässiga rötter. Kursen syftar även till att ge insikter i sociala, könsmässiga och etniska skillnaders strukturella betydelse för utbildning i ett meritokratiskt system.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • sätta in förskolans och utbildningens framväxt i dess idémässiga sammanhang och kunna koppla detta sammanhang till vetenskapliga studier av utbildning
  • beskriva olika utbildningsformers historiska utveckling och utbildningssystemets aktuella struktur i Sverige samt några centrala förklaringar till utbildningssystemens uppkomst och utformning
  • utifrån ett internationellt perspektiv diskutera det svenska utbildningssystemets framväxt i relation till samhällets utveckling
  • redogöra för hur sociala, könsmässiga och etniska skillnader påverkar utbildningsverksamhet strukturellt
  • analysera förskollärarkårens relation till andra yrkesgrupper inom utbildningsverksamhet samt lärarutbildningarnas förändring i förhållande till utvecklingen på utbildningsområdet
  • uppvisa en grundläggande förmåga i att analysera beskrivande statistik
  • kommunicera och diskutera kursinnehållet skriftligt med korrekt språklig form.

Innehåll

  • Förskolans och utbildningens idéhistoria och dess vetenskapliggörande.
  • Utbildningsformers historiska utveckling och utbildningssystemets aktuella struktur i Sverige
  • Förskolan som en del i utbildningssystemet sett i ett internationellt perspektiv.
  • Sociala, könsmässiga och etniska skillnaders strukturella betydelse för utbildningsverksamhet.
  • Samhällsförändringars betydelse för att förklara såväl utbildningars utformning som dess användning.
  • Förskollärarkårens historiska utveckling sett i relation till andra yrkesgrupper inom utbildningsverksamhet.
  • Analyser av beskrivande statistik.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras skriftligt. Vissa moment kan komma att examineras muntligt.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin