Makt, jämlikhet och transformation
Kursplan, Avancerad nivå, 3BO006
- Kod
- 3BO006
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Lärande för hållbar utveckling och global hälsa A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Programkommittén för masterprogrammen vid medicinska fakulteten, 8 november 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Allmänt
Kursen är en obligatorisk kurs för studenter antagna till Masterprogrammet i implementering, transformativt lärande och hållbarhet, men kan även ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Vid kursens slut ska studenten kunna:
- Beskriva konceptet social jämlikhet och rättvisa (equity) inom hälsa och välmående och relatera konceptet till relevanta teoretiska diskussioner och internationella diskurser rörande hållbar utveckling.
- Analysera utmaningar kring social jämlikhet och rättvisa i relation till åtgärder inom hälso- och hållbarhetsarbete, inklusive att förklara dessa utmaningars ursprung, deras bakomliggande drivkrafter samt möjliga lösningar.
- Tillämpa relevanta teorier och metoder för att utvärdera processer som innefattar flera intressenter och fokuserar på lärande som syftar till att lösa dilemman i förändringsarbete inom hälso-och hållbarhetsområdet.
- Kristiskt reflektera över hur insatser inom politik, praxis och forskning för ökad jämlikhet inom hälsa och hållbarhet kan utformas och underlättas.
Innehåll
Denna kurs fokuserar på den roll social jämlikhet och rättvisa har i förändringsprocesser inom hälso- och hållbarhetsområdet, särskilt i sammanhang där processer med fokus på intressenter och lärande tillämpas som policyinstrument för att hantera dilemma kring implementering. Kursen erbjuder en praktisk förståelse för hur aktörer, till exempel regeringar, företag och samhällen kan bestrida, dekonstruera och rekonstruera nya visioner och initiativ för implementeringen av åtgärder för hållbarhet och hälsa för alla. Detta innebär att respektfullt men kritiskt ta sig an olika intressen och synsätt genom transformativ dialog, där vetenskap och andra former av likvärdigt legitim kunskap används.
Kursen utgår från ett brett spektrum av kritisk socialteori, som innefattar radikal demokrati, kritisk institutionalism, politisk ekologi, kritiskt systemtänkande, rättighetsbaserade förhållningssätt, feministiska teorier, dekolonisering och vetenskaplig och lokal kunskap. Genom undervisningen strävar kursen efter att inspirera studenter att ta en aktiv del i socialt förändringsarbete som syftar till att åtgärda ojämlikheter och främja en agenda inspirerad av deltagande- och aktionsinriktad forskning. En central fråga som behandlas under denna kurs är hur transformativ dialog och gemensamt lärande kan möjliggöra mer rättvisa hälso- och hållbarhetsresultat trots förekomsten av begränsande politiska strukturer och befästa maktobalanser.
Kursen är strukturerad runt tre sammankopplade teman:
i) Förståelse av jämlikhetsutmaningar I hälsa och hållbar utveckling
ii) Implementering av processer med fokus på intressenter och lärande inom hälsa och hållbarhetstransformationer.
iii) Möjliggörande av interventioner med fokus på jämlikhet i policy, praktik och forskning.
Undervisning
Kursen består av föreläsningar, seminarier, workshops, grupparbeten och individuella uppgifter som presenteras antingen muntligt eller skriftligt av studenterna. Kritisk läsning av vetenskapliga artiklar görs löpande under kursen. All undervisning är interaktiv och studenterna uppmuntras att utnyttja sina egna erfarenheter och använda läranderesultat inom sina egna intresseområden. All undervisning sker på engelska.
Examination
Examinationen bygger på en slutlig skriftlig tentamen och aktivt deltagande i obligatoriska seminarier och gruppövningar. För godkänd kurs krävs godkänd tentamen, godkända seminarier och gruppövningar. Om särskilda skälfinns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annatsätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. All examination utförs på engelska.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.