VFU 4, ämnesstudier, förskollärare

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE143

Kod
4PE143
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 2 juni 2020
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i den verksamhetsförlagda utbildningen för Förskollärarprogrammet.

Behörighetskrav

60 hp inom förskollärarprogrammet inklusive VFU 1, VFU 2, VFU 3 och Förskollärarroll i utveckling

Mål

​Syftet med den verksamhetsförlagda utbildningen är att studenten ska få pröva och omsätta förvärvade kunskaper inom ämnesinriktningen samt kunna motivera resonemang och didaktiska val rörande undervisning utifrån forskning och beprövad erfarenhet.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • visa mycket god förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot barn
  • visa didaktisk förmåga genom att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisning
  • motivera resonemang och didaktiska val utifrån forskning och beprövad erfarenhet
  • dokumentera, analysera och bedöma barns lärande och utveckling i förhållande till aktuella styrdokument
  • använda digitala lärresurser och estetiska uttrycksformer i den pedagogiska verksamheten
  • skapa stimulerande lärmiljöer samt leda undervisningen med utgångspunkt i den aktuella gruppens förutsättningar och behov utifrån ett mångfalds- och jämlikhetsperspektiv
  • använda förvärvade ämneskunskaper och därigenom självständigt kunna ta ett helhetsansvar för verksamheten
  • identifiera och reflektera över sina behov av ytterligare kunskap och utveckling i sin kompetens i det pedagogiska arbetet
  • skriftligt och muntligt visa god förmåga till dialog med kollegor samt föräldrar och vårdnadshavare.

Innehåll

  • Digitala lärresurser.
  • Didaktiska val vad gäller förhållningssätt, undervisning samt teoretiska grunder för dessa.
  • Barns inflytande i dokumentationsprocesser.
  • Pedagogiskt ledarskap i olika konkreta situationer.

Undervisning

Kursen genomförs i form av pedagogiskt ledarskap i barngrupp under handledning av VFU-handledare, deltagande i övrigt lärararbete, självstudier och dokumentation. Kursen består även av föreläsningar, seminarier och workshops.

Examination

Den studerande examineras av en av universitetet utsedd examinator.

Underlag för examination utgörs av

  • skriftliga och eventuellt muntliga bedömningsunderlag från VFU-handledare
  • studentens dokumentation och redovisning av uppgifter under kursen
  • bedömningsunderlag från besökande lärarutbildare i de fall då VFU-besök genomförs.

Kursen har obligatorisk närvaro och kräver aktivt deltagande.

Underkänt betyg får sättas om studentens VFU avbryts i förtid. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att studenten får examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Studerande som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning erbjuds möjlighet till förnyad examination vid ett tillfälle. Blir studenten även denna gång underkänd finns möjlighet att ansöka hos Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper om ytterligare ett examinationstillfälle. Ansökan ska göras på särskild blankett.

FOLLOW UPPSALA UNIVERSITY ON

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin