Sociologi med inriktning mot arbetsliv, organisation och personal C

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 2SC111

Kod
2SC111
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Sociologi G2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 11 juni 2020
Ansvarig institution
Sociologiska institutionen

Allmänt

Kursen är en fortsättningskurs på grundnivå och utgör högskolepoäng 61-90 i sociologi med inriktning mot arbetsliv, organisation och personal. Kursen ges som fristående kurs och kan ingå i program. Kursen kan ingå i Program med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor.

Behörighetskrav

Sociologi med inriktning mot arbetsliv, organisation och personal A, 30 hp, och minst 22,5 hp från Sociologi med inriktning mot arbetsliv, organisation och personal B. Inom Program med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor: Sociologi med inriktning mot arbetsliv, organisation och personal A, 15 hp, Metod och projektarbete A, 15 hp, samt minst 22,5 hp från Sociologi med inriktning mot arbetsliv, organisation och personal B.

Mål

Kursen består av tre delmoment.

1. Organisation och ledning 7.5 hp

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • visa på fördjupade kunskaper om sociologiska perspektiv, teorier och begrepp med inriktning mot arbetsliv, organisation och personal
  • visa fördjupade färdigheter att självständigt integrera, jämföra, kritiskt granska och värdera olika sociologiska perspektiv, teorier och begrepp med inriktning mot arbetsliv, organisation och personal
  • självständigt använda sociologiska perspektiv, teorier och begrepp med inriktning mot arbetsliv, organisation och personal, för att kritiskt analysera och utvärdera samtida sociala fenomen och problem
  • sammanfatta och redovisa sina slutsatser på ett övertygande sätt i såväl skriftlig som muntlig form
  • visa förmåga att med utgångspunkt i denna fördjupade kunskap formulera en hållbar idé för ett sociologiskt uppsatsprojekt med inriktning mot arbetsliv, organisation och personal
  • utföra informationssökningar för en egen frågeställning inom det sociologiska kunskapsområdet med inriktning mot arbetsliv, organisation och personal, kritiskt analysera informationen och på ett kvalificerat sätt använda och presentera denna.

2. Metod och analys III 7.5 hp

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • göra självständiga och kritiska bedömningar av sociologiska forskningsmetoders användbarhet för en egen frågeställning
  • välja en ändamålsenlig metod för en given studie med förståelse för de följder som metodvalet får för insamling, analys samt resultat
  • genomföra och skriftlig redovisa resultatet av en metodologisk analys

3. Uppsatsarbete 15.0 hp

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • initiera, planera och genomföra en sociologisk undersökning samt skriva en uppsats med krav på vetenskaplighet
  • självständigt genomföra en vetenskapligt relevant opposition
  • kommunicera och diskutera information, problem och resultat av analys skriftligt och muntligt till olika grupper i samhället

Innehåll

Kursen syftar till att studenten utvecklar sin förmåga till självständig analys av sociala företeelser inom området arbetsliv och organisation samt att studenten fördjupar sin förståelse av metodologiska angreppssätt inom sociologin. Kursen avslutas med ett självständigt uppsatsarbete.

Kursen består av tre delmoment.

1. Organisation och ledning 7.5 hp

Delkursen syftar till att studenten tillägnar sig kunskap om aktuell forskning inom sociologi med inriktning mot arbete, organisation och personal samt utvecklar sin förmåga att delta i vetenskapsteoretisk diskussion.

2. Metod och analys III 7.5 hp

Delkursen syftar till att studenten utvecklar en fördjupad förmåga att självständigt tillämpa och kritiskt reflektera över några vanliga kvantitativa och kvalitativa metoder.

3. Uppsatsarbete 15.0 hp

Syftet med delkursen är att studenten tillägnar sig kunskap och övriga färdigheter för att sedan kunna genomföra ett självständigt examensarbete i form av en vetenskaplig uppsats. Stor vikt läggs vid att studenten - utifrån tidigare inhämtade kunskaper om sociologisk teori och begreppsbildning - utvecklar sin förmåga att identifiera och formulera en sociologisk frågeställning.

Uppsatsarbetet utförs självständigt och innebär ett djupare studium av ett samhällsproblem eller en aspekt av sociologisk teori eller metod. Arbetet redovisas skriftligt och ska behandlas vid ett seminarium. I delkursen ingår även att genomföra en vetenskaplig opposition.

Undervisningen består av föreläsningar och handledningsseminarier. Studenten har rätt till handledning endast under en termin.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar och seminarier. Deltagandet i gruppövningar och seminarier är obligatoriskt. Frånvaro vid obligatoriska moment kan endast till en mindre del kompenseras genom inlämningsuppgifter. Uppfylls inte krav på närvaro hänvisas studenten till nästa kurstillfälle. Innehållet i föreläsningarna kan utgöra grund för examinationsfrågor även i de fall föreläsningarna inte är obligatoriska.

Examination

Examination sker genom skriftliga och muntliga prov. För slutbetyget VG på hela kursen krävs VG på uppsatsarbetet. Inlämningar som lämnas in efter utsatt tid kan ej godkännas. Vid missad deadline hänvisas studenten till omexaminationstillfälle. Uppsatsen examineras vid ett seminarium. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Sociologi AOP kan inte ingå i examen som även innefattar Sociologi eller Socialpsykologi.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin