Hållbar välfärdspolitik i modern tid
Kursplan, Avancerad nivå, 2EH424
- Kod
- 2EH424
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Ekonomisk historia A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 26 juni 2020
- Ansvarig institution
- Ekonomisk-historiska institutionen
Allmänt
Denna kurs ingår Masterprogrammet i globala marknader och lokal kreativitet (GLOCAL).
Behörighetskrav
Antagen till Masterprogram i globala marknader och lokal kreativitet (GLOCAL)
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- på ett fördjupat sätt beskriva och diskutera särdrag samt utveckling i moderna kapitalistiska välfärdsstater.
- beskriva och diskutera olika teoretiska förklaringar till samtida förändringar av moderna välfärdsstater.
- självständigt och kritiskt analysera både teoretiska och empiriska verk inom det fält som kursen täcker.
Innehåll
Kursen kombinerar historiska studier med särskild fokus på Sverige och andra nordiska välfärdsstater med komparativa välfärdsstudier.
Vilka var anledningarna till deras framväxt? Vilka är orsakerna till deras förmodade tillbakagång?
Genom att växla mellan fördjupade studier av historiska utvecklingslinjer av några fall med mer översiktliga jämförelser av flera andra länder syftar kursen till att utveckla studentens förmåga att förstå och analysera komplexa förlopp rörande ekonomisk och institutionell utveckling.
Ämnen som tas upp inom kursens ram inkluderar välfärdstypologier, välfärdsstaternas historiska rötter, utfall i form av dekommodifiering, ekonomisk trygghet, hälsa och jämställdhet, inte minst genusförhållanden och familjens roll. Kursen kommer också diskutera och problematisera frågor som rör utmaningar mot omfattande offentliga välfärdssystem och deras hållbarhet i en post-industriell global värld.
Undervisning
Undervisningen ges i form av seminarier. Kursen ges på engelska.
Examination
Studenterna examineras genom fullgörande av skriftliga och muntliga uppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.