Hållbara ekonomiska idéer: Marginalismen och dess kritiker

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2EH426

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2EH426
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Ekonomisk historia A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 26 juni 2020
Ansvarig institution
Ekonomisk-historiska institutionen

Allmänt

Denna kurs ingår Masterprogrammet i globala marknader och lokal kreativitet (GLOCAL).

Behörighetskrav

Antagen till Masterprogram i globala marknader och lokal kreativitet (GLOCAL).

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Kritiskt diskutera marginalismen med avseende på dess förhållande till historien och till samhället efter 1870.
  • Redogöra för huvuddragen i de olika tanketraditioner som utmanat marknadsmodellen under 1900-talet.
  • Analysera marknadsmodellens inbäddning i politik och i samhällsvetenskaperna under perioden efter 1970.

Innehåll

Kursen fokuserar på de utmaningar av marknadsmodellen som gjorts sedan 1900, med syftet att finna såväl gemensamma drag som teoretiska och kontextuellt betingade särdrag. Den s.k. "neoklassiska revolutionen" inom nationalekonomin gav genast upphov till kritisk debatt och alternativa försök att förklara ekonomiskt handlande och ekonomisk utveckling. Diskussionen har pågått sedan metodstriden och innefattar många olika tanketraditioner, från institutionalism över Schumpeters entreprenöriellt ledda ekonomiska utveckling och till exempelvis feministisk kritik av nationalekonomi.

Ett antal centrala teman utgör kursens kärna. De fungerar tillsammans som en lins genom vilken man kan studera olika försök att hantera eviga frågor: ekonomisk rationalitet och den ekonomiska aktören, teknikens roll I ekonomisk utveckling, institutionernas betydelse I den rådande världsordningen samt inbäddningen eller urbäddningen av marknader I sociala kontexter.

Undervisning

Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier. Kursen ges på engelska.

Examination

Studenterna examineras genom fullgörande av skriftliga och muntliga uppgifter.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin