Språkvetenskaplig teori och metod för filologisk inriktning på Mellanösterns, Central-, Öst- och Sydasiens språk

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5AA019

Kod
5AA019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Indologi G2F, Iranska språk G2F, Kinesiska G2F, Semitiska språk G2F, Turkiska språk G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 15 oktober 2021
Ansvarig institution
Institutionen för lingvistik och filologi

Behörighetskrav

30 hp på A-nivå samt minst 22,5 hp på B-nivå i arabiska, hindi, kinesiska, kurdiska, persiska eller turkiska, eller 120 hp från Orientalistikprogrammets termin 1-4

Mål

Kursen avser att ge en teoretisk och metodisk förberedelse för examensarbete med filologisk inriktning i någon av regionerna Mellanöstern, Central-, Öst- och Sydasien med tillämpning av för respektive region relevant teori på språkvetenskap och sociolingvistik.

Efter avslutad kurs skall studenten för betyget Godkänd minst kunna:

-ha kännedom om grundläggande språkvetenskapliga och sociolingvistiska teorier;

- översiktligt redogöra för metoder i språkvetenskaplig och sociolingvistisk analys;

- ha kännedom om etiska överväganden i samband med datainsamling;

- på ett grundläggande kunna sätt tillämpa språkvetenskaplig/sociolingvistisk metod i en uppsatsförberedande uppgift.

Innehåll

Kursen ger en introduktion till filologiska studier i språkvetenskap och sociolingvistik. Språkvetenskapliga arbetsmetoder presenteras och tillämpas på utvalt material. Etiska överväganden i samband med datainsamling diskuteras. Genusaspekter behandlas och genusperspektiv anläggs där det är relevant.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är avgörande för genomförande av kursen.

Examination

Kursen tenteras genom inlämningsuppgifter, muntliga redovisningar och en salsskrivning på den gemensamma kurslitteraturen.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin