Tidigmoderna städer: Hus, rum, människor och sociala praktiker
Kursplan, Avancerad nivå, 5HA811
- Kod
- 5HA811
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Historia A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 15 juni 2022
- Ansvarig institution
- Historiska institutionen
Allmänt
Historiska institutionen, Uppsala universitet, ansvarar för kursen.
Behörighetskrav
Kandidatexamen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs förväntas studenterna kunna:
- Överblicka och sammanfatta olika perspektiv på urbanisering, urbanitet och urbant liv
- Redogöra för aktuella perspektiv inom urbanhistoria och urbanarkeologi
- Beskriva, jämföra och applicera olika teoretiska perspektiv och metoder som används inom forskningsområdet
- Självständigt identifiera relevanta disciplinöverskridande forskningsproblem
Innehåll
Under den tidigmoderna epoken genomgick europeiska städer stora förändringar. Detta har analyserats i termer av urbanisering, men också i termer av urbanitet och urbant liv. Såväl övergripande strukturanalyser som detaljerade mikrostudier har varit aktuella. Rumslighet, materiell kultur och sociala praktiker är några av de aspekter som fått stor betydelse i nyare forskning. Städer och urbana förändringar har studerats inom olika akademiska discipliner och ibland även interdisciplinärt. Här är det framförallt urbanhistoria och urbanarkeologi som står i centrum. Särskild uppmärksamhet riktas mot sambanden mellan å ena sidan materiella strukturer såsom bostadshus och gator och å andra sidan mänskliga relationer och praktiker.
Undervisning
Undervisningen består av seminarier.
Examination
Studenterna examineras genom fullgörande av skriftliga och muntliga uppgifter. De studenter som inte fullgjort enstaka obligatoriska uppgifter ges möjlighet att senast vid terminens slut komplettera dessa. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.