Tidigmoderna städer: Hus, rum, människor och sociala praktiker

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5HA811

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5HA811
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Historia A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 15 juni 2022
Ansvarig institution
Historiska institutionen

Allmänt

Historiska institutionen, Uppsala universitet, ansvarar för kursen.

Behörighetskrav

Kandidatexamen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Efter godkänd kurs förväntas studenterna kunna:

  • Överblicka och sammanfatta olika perspektiv på urbanisering, urbanitet och urbant liv
  • Redogöra för aktuella perspektiv inom urbanhistoria och urbanarkeologi
  • Beskriva, jämföra och applicera olika teoretiska perspektiv och metoder som används inom forskningsområdet
  • Självständigt identifiera relevanta disciplinöverskridande forskningsproblem

Innehåll

Under den tidigmoderna epoken genomgick europeiska städer stora förändringar. Detta har analyserats i termer av urbanisering, men också i termer av urbanitet och urbant liv. Såväl övergripande strukturanalyser som detaljerade mikrostudier har varit aktuella. Rumslighet, materiell kultur och sociala praktiker är några av de aspekter som fått stor betydelse i nyare forskning. Städer och urbana förändringar har studerats inom olika akademiska discipliner och ibland även interdisciplinärt. Här är det framförallt urbanhistoria och urbanarkeologi som står i centrum. Särskild uppmärksamhet riktas mot sambanden mellan å ena sidan materiella strukturer såsom bostadshus och gator och å andra sidan mänskliga relationer och praktiker.

Undervisning

Undervisningen består av seminarier.

Examination

Studenterna examineras genom fullgörande av skriftliga och muntliga uppgifter. De studenter som inte fullgjort enstaka obligatoriska uppgifter ges möjlighet att senast vid terminens slut komplettera dessa. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin