Forskningsmetodik inom kostvetenskap - fördjupning
Kursplan, Avancerad nivå, 2HK092
- Kod
- 2HK092
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Kostvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 19 oktober 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för kostvetenskap
Allmänt
Kursen är en fristående kurs på avancerad nivå. Kursen ges på halvfart.
Behörighetskrav
Kandidatexamen 180 hp med kostvetenskap som huvudområde, dietistexamen eller motsvarande.
Mål
Efter avklarad kurs ska studenten, i relation till kostvetenskapliga frågeställningar, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för vedertagna metodologiska begrepp och metodologiska utmaningar
- redogöra för och visa en fördjupad kunskap om en specifik metod, dess tillämpning, styrkor och svagheter
Färdighet och förmåga
- självständigt söka och tolka relevanta metodartiklar
- argumentera för och emot olika metoder utifrån vad som avses undersökas och hur metoden tillämpas
- identifiera och exemplifiera metodens betydelse för studieresultatet
- skriftligt framställa en adekvat beskrivning av en specifik metod och dess tillämpning
- muntligt presentera vald metod och opponera på andras metodpresentationer på ett strukturerat och välformulerat sätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och utvärdera metoder
- visa insikt om metodikens betydelse som en del i den generella forskningsprocessen och identifiera betydelsen av vidare metodutveckling
Innehåll
I kursen väljer studenten en metod inom det kostvetenskapliga ämnesområdet att fördjupa sig i mer specifikt. Det kan vara en metod för datainsamling och/eller analys som studenten exempelvis avser använda i en kommande magister/masteruppsats. Utifrån vald metodinriktning söker, analyserar och sammanställer studenten det vetenskapliga underlaget som beskriver metodens bakgrund, användningsområden och tillämpning i aktuella studier samt relevant studiedesign. Ett kritiskt förhållningsätt i relation till metodens styrkor och svagheter utgör grunden i denna övning. Samtidigt med den individuella fördjupningen ges en metodöversikt som sammanför gemensamma metodologiska utmaningar, begrepp och kriterier. Studenten övas i argumentation för och emot olika metoder.
Undervisning
Undervisningen består i huvudsak av digitala seminarier, workshops, gruppövningar och inspelade föreläsningar som stöd till det självständiga arbetet. Undervisningsspråk: engelska, med möjlighet att lämna in skriftliga uppgifter även på svenska.
Examination
Examination utgörs av skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar. Vid examinationen används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För godkänt betyg på kursen krävs att alla uppgifter bedömts som godkända enligt givna kriterier, samt att studenten aktivt deltagit i obligatoriska moment. För betyget väl godkänd på kursen krävs att studenten visar prov på särskilt god förmåga att ur olika perspektiv problematisera, analysera och resonera kring sina ställningstaganden. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Vid kursstart presenterar kursansvarig lärare kriterier och krav för det obligatoriska deltagandet.