Att kultivera transformerande communities

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5SD320

Kod
5SD320
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Speldesign A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 21 februari 2024
Ansvarig institution
Institutionen för speldesign

Allmänt

Kursen ingår i Magisterprogram i transformativ speldesign, 60 hp

Behörighetskrav

Kandidatexamen samt Introduktion till transformativ speldesign, 7,5 hp, och Transformativ speldesign 1, 7,5 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna, inom följande områden:

  • Kunskap om fältet: Diskutera ämnesområden, teman och teorier relaterade till att skapa och upprätthålla communities med koppling till transformativa analoga rollspel. Särskilt tonvikt läggs på inkludering och säkerhet.
  • Utveckla, facilitera och speltesta: Designa, uppleva, iterera och analysera analoga rollspel, trygghetsarbetet och de praktiker som används inom transformativa analoga rollspels-communities med ett särskilt fokus på växande och inkludering.
  • Akademiskt, professionellt och reflekterande skrivande: Skriva texter och annat kommunikationsmaterial om speldesign, trygghetsskapande åtgärder och byggandet av communities som relaterar till transformativ analog rollspelsdesign för specifika målgrupper.

Innehåll

Kursen bygger vidare på arbete från tidigare kurser i transformativ speldesign (Introduktion till transformative speldesign, Transformativ speldesign 1 och 2) och undersöker spel-communities potential som bärare av individuell och social förändring. Studenterna studerar olika möjliga platser för spelande och potentialerna för att utforska av identiteter, bygga upp stärkande sociala system och lösa komplexa problem. Kursen undersöker god praxis inom spelinriktade gemenskaper inom fritid, terapi och utbildning med tonvikt på att skapa och upprätthålla säkerhet för att kunna utforska gränserna för förändring och växande. Kursen betonar vikten av avsiktlighet, upprättandet av mål, transparens, överenskommelser, pålitlighet och ansvarstagande för att fungerande gruppdynamik ska kunna etableras.

Kursen betonar design och facilitering av transformativa rollspel. Därutöver går kursen igenom hur förhandlingar kan underlättas, samt kommunikation, integration och processer utanför spelets ramar. Studenterna lär sig olika sätt att genomföra workshops, trygghetsskapande åtgärder och debriefing-tekniker. Under kursens gång skapar studenterna ett självbiografiskt spel och ett speldesigndokument med en plan för trygghetsaspekter och byggandet av en community. Planen ska beskrivas i akademisk text.

Undervisning

Kursen undervisas i form av asynkrona gruppdiskussioner, föreläsningar och synkrona gruppmöten som schemaläggs flexibelt. Läromedlen kan vara något av följande, eller samtliga dessa: videoinspelningar, vetenskapliga artiklar, populärvetenskapliga texter, speldesigndokument m.m. Studenterna skapar konkreta projekt relaterade till speldesign (främst analoga rollspel), enskilt eller i grupp, och spelar och testar sina spel. När det efterfrågas, visar studenterna upp resultaten och diskuterar dessa med övriga studenter, läraren och andra gästföreläsare eller relevanta personer. Återkoppling och handledning på skrivandet ges under hela kursens gång.

Examination

Bedömningsgrunden utgörs av att studenterna aktivt deltar i kursrelaterade aktiviteter, visar framsteg i sina inlämningar och följer deadlines. Bedömningsmaterialet inkluderar muntliga och skriftliga inlämningar.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Kursen ersätter/överlappar 5SD318, Att kultivera transformerande communities, 7.5 hp

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin