Barns livsvillkor, aktörskap och socialisation, förskollärare

7,5 hp

Litteraturlista, Grundnivå, 4PE238

Huvudgrupp 1

  •  Evans, Gary. W., & Kim, Pilyoung, Childhood poverty, chronic stress, self‐regulation, and coping, Ingår i: Child development, 8. ed., 2008, vol. 7, nr. 1, s. 43–48Obligatorisk (Laddas ner med hjälp av ditt studentkonto via bibliotekets hemsida.)
  • Alakoski, Susanna, Svinalängorna: roman, [Ny utg.], Stockholm, Bonnier, 2007Obligatorisk
  • Johansson, Thomas; Sorbring, Emma, Barn- och ungdomsvetenskap: grundläggande perspektiv, Första upplagan, Stockholm, Liber, [2018]Obligatorisk
  • Borge, Anne Inger Helmen, Resiliens: risk och sund utveckling, 2., rev., uppdaterade och utök. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk
  • Corsaro, William A., The sociology of childhood, 5th edition., Los Angeles, SAGE, [2018]Obligatorisk (Det är även tillåtet att använda den 4e uppl.)
  • Sciaraffa, Mary; Zeanah, Paula; Zeanah, Charles, Understanding and Promoting Resilience in the Context of Adverse Childhood Experiences, Early Childhood Education Journal, 2018Obligatorisk

Dessutom tillkommer ytterligare litteratur enligt lärares anvisningar.

Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive 2000 sidor för en kurs på 15 hp.

* Obligatorisk

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin