Praxisnära språkforskning
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 5NS214
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Litteratur
- Blåsjö, Mona, "Att skriva avtal är att förutse problem": Medierad diskursanalys som metod för att studera bolagsjuristers textbruk, Ingår i: Sakprosa: Et Tidsskrift for Nordisk Sakprosaforskning, vol. 5, nr. 2, 2013Obligatorisk
- God forskningssed, Reviderad utgåva, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2017Obligatorisk (Kap. 2, 4 och 5.)
- Gustafsson, Anna W., Doctors´and interpreters´conversational styles in paediatric diabetes encounters: A case study of empowering language use, Ingår i: Communication & medicine., vol. 13, nr. 2, 2016, s. 155–167Obligatorisk
- Hoffman, Mark E.; Anderson, Paul V.; Gustafsson, Magnus, Workplace scenarios to integrate communication skills and content: A case study, Ingår i: Proceedings of the 45th ACM technical symposium on Computer science education, ACM, s. 349–354Obligatorisk (Pdf i Studentportalen.)
- Jansson, Gunilla, Att uppfatta komplexiteten i konfliktfyllda situationer. En etnografisk metodansats i samtalsstudier i äldreomsorgen., Ingår i: Med språket som arbetsredskap: sju studier av kommunikation i vården, Huddinge, Södertörns högskola, 2012, s. 105–117Obligatorisk
- Karlsson, Anna-Malin, Forskare, pedagog eller konsult?: Reflektioner kring tillämpad praxisorienterad språkforskning., Ingår i: Språkinlärning, språkdidaktik och teknologi: rapport från ASLA:s höstsymposium i Lund, 8-9 november 2007 = Language learning, language teaching and technology: papers from the ASLA symposium in Lund, 8-9 November, 2007, Uppsala, ASLA, 2008, nr. 21Obligatorisk
- Koshik, Irene; Okazawa, Hiromi, A conversation analytic study of actual and potential problems in communication in library chat, Ingår i: Journal of the American Society for Information Science and Technology: JASIST, vol. 63, nr. 10, 2012, s. 2006–2019Obligatorisk
- Lillis, Theresa, Imagined, prescribed and actual text trajectories: The "problem" with case notes in contemporary social work, Ingår i: Text & talk: an interdisciplinary journal of language, discourse & communication studies, vol. 37, nr. 4, 2017, s. 485–508Obligatorisk
- Meidell Sigsgaard, Anna-Vera, Making waves in teacher education: Scaffolding students' disciplinary understandings by 'doing' analysis, Ingår i: Building knowledge in higher education: enhancing teaching and learning with legitimation code theory, Abingdon, Oxon, Routledge, 2020Obligatorisk
- Nikolaidou, Zoe; Karlsson, Anna-Malin, Aktivitetsteori och textanalys. Exempel från äldrevården, Södertörns högskola, 2012Obligatorisk
- Nord, Andreas, Att revidera andras texter: Språkgranskning som en del av myndighetsskrivandet, Ingår i: Svenskans beskrivning: [SvB.] 31 Förhandlingar vid Trettioförsta sammankomsten för svenskans beskrivning, Umeå den 20-21 maj 2010, Umeå, Institutionen för språkstudier, Umeå universitet, cop. 2011, s. 252–262Obligatorisk
- Nord, Andreas, "De e du som e experten": Roller, normer och perspektiv i ett textsamtal mellan en språkvårdare och en skribent i myndighetsmiljö, Ingår i: Svenskans beskrivning: [SvB.] 32 Förhandlingar vid trettioandra sammankomsten för svenskans beskrivning, Karlstad den 13-14 oktober 2011, Karlstad, Institutionen för språk, litteratur och interkultur, Karlstads universitet, 2013, s. 222–233Obligatorisk
- Rahm, Henrik, Mottagaranpassning och delaktighet: Klarspråk 2.0, Ingår i: Delaktighetens praktik: det professionella samtalets villkor och möjligheter, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2012, s. 143–160Obligatorisk
- Roberts, Celia; Sarangi, Srikant, Hybridity in gatekeeping discourse: Issues of practical relevance for practitioners, Ingår i: Talk, work and institutional order: discourse in medical, mediation and management settings, Berlin, Mouton de Gruyter, 1999, s. 473–503Obligatorisk
- Rönn, Milda, "Det är inte förrän man gör det som man förstår": om kommunikativa hinder vid en teaterhögskola, Stockholm, Acta Universitatis Stockholmiensis, 2009Obligatorisk (Enligt lärarens anvisningar. (Stockholm Studies in Scandinavian Philology. New Series 48.) Finns i fulltext på Internet: http:/
/ www.praxikon.se/ filer/ Milda_Ronn_avhandling.pdf) - Shanahan, Timothy; Shanahan, Cynthia, Teaching disciplinary literacy to adolescents: Rethinking content-area literacy, Ingår i: Harvard educational review., vol. 78, nr. 1, 2008, s. 40–59, 279Obligatorisk
- Skogmyr Marian, Klara; Henricson, Sofie; Nelson, Marie, Counselors' claims of insufficient knowledge in academic writing consultations, Ingår i: Scandinavian journal of educational research: a quarterly journal, publishing original papers from fields of study within the area of education, 2020Obligatorisk
- Svennevig, Jan, The agenda as resource for topic introduction in workplace meetings, Ingår i: Discourse studies: an interdisciplinary journal of text and talk, vol. 14, nr. 1, 2021, s. 53–66Obligatorisk
- Söderlundh, Hedda, Myndighetens textproduktion: Skribenter och texter vid Försäkringskassan, Ingår i: Myndigheterna har ordet: om kommunikation i skrift, Stockholm, Norstedt, cop. 2012, s. 39–66Obligatorisk
Tillkommer: En avhandling med praxisnära perspektiv samt ca 3-4 aktuella forskningsartiklar som väljs i samråd med examinator.
* Obligatorisk