Innovationer för energiomställning

10 hp

Kursplan, Grundnivå, 1GV178

Kod
1GV178
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Hållbar energiomställning G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 5 februari 2024
Ansvarig institution
Institutionen för geovetenskaper

Behörighetskrav

40 hp hållbar energiomställning inklusive Energi och system samt Energiproduktion och nyttjande.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • beskriva olika teorier för och perspektiv på innovation på energiområdet, samt redogöra för betydelsen av innovationspolicy
  • identifiera och utvärdera innovationer utöver tekniska lösningar som främjar en hållbar energiomställning
  • beskriva betydelsen av teknisk utveckling och innovation för en hållbar energiomställning
  • i grupp planera, genomföra och utvärdera ett seminarietillfälle.

Innehåll

Den här kursen blickar framåt och  ger kunskap om möjliga tekniska och cke-tekniska åtgärder som främjar en hållbar energiomställning. Kursen introducerar begrepp och teorier som är viktiga för att förstå hur innovationer uppstår och sprids i samhället, inklusive betydelsen för innovationspolicy. Specifika tekniker och innovationer som kan bli viktiga för att möjliggöra en utfasning av koldioxidutsläpp från energitillförseln, energianvändningen, samt för att integrera en hög andel förnybar energi i energisystemet (t ex energilagring, koldioxidavskiljningssystem (CCS) och smarta elnät) studeras i mer detalj. Kursen behandlar även icke-tekniska innovationer (t ex sociala innovationer och innovativa affärsmodeller). I grupp planeras, genomförs och utvärderas ett seminarietillfälle där studenterna ges utrymme att belysa ytterligare perspektiv som de anser vara relevanta i kursen ("det saknade perspektivet").

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och exkursioner.

Examination

Aktivt deltagande i seminarier och exkursioner (2 hp), inlämningsuppgifter (2 hp), skriftlig tentamen (4 hp) samt skriftlig och muntlig redovisning av grupparbete (2 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin