Projekt och ledarskap
Kursplan, Grundnivå, 1TG291
- Kod
- 1TG291
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Industriell teknik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 4 mars 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 3b eller 3c/Matematik C, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- förklara vad som karaktäriserar ett projekt och beskriva olika projektroller, metoder och dokumentation,
- planera, leda, genomföra och dokumentera projekt, inklusive styrgruppsmöten,
- identifiera och analysera den gruppdynamiska processen på individ- och gruppnivå,
- beskriva och analysera värderings- och motivationssystem samt sina lärstilar och konflikthanteringsstilar,
- identifiera och analysera sin egen roll i projektgruppen,
- redogöra för betydelsen av mångfalden i en grupp,
- beskriva former, funktion och betydelse av ledarskap i en grupp och för ett projekt,
- ge och ta konstruktiv återkoppling.
Innehåll
Moment 1: Projektkunskap och projektarbete (6 hp):
Momentet belyser olika projektmodeller, projektorganisation, hjälpmedel och dokument som används i projekt. Studenten kommer också att bekanta sig med problemdefinition, kravspecifikationer, tidsplaner och mål. Dessutom kommer studenten att göra ett praktiskt arbete för ett projekt. Projektet gör det möjligt för studenten att bekanta sig med saker som arbetsfördelning, informationssökning, intervju tekniker, dokumentation, mötesteknik, uppföljning, riskanalys, rapportskrivning och presentation.
Moment 2: Ledarskap I grupp (4 hp):
Momentet omfattar följande: Identifiering av individs värdesystem, styrkor och inlärningsstil samt vad som driver och motiverar individer. Beslutsfattande och olika ledarstilar samt hur dessa kan påverka/påverkas av projektet/gruppen. Hur kommunicera effektivare. Betydelsen av mångfald inom en grupp och hur gruppens dynamiska process påverkar individers beteende.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier/workshops samt handledning och projektarbete som genomförs i grupp.
Examination
Moment 1: Skriftliga inlämningsuppgifter (2 hp), aktivt deltagande i seminarier/workshops (1 hp) samt muntlig och skriftlig presentation av projektarbete (3 hp).
Moment 2: Skriftliga inlämningsuppgifter (3 hp) och aktivt deltagande i seminarier/workshops (1 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i examen tillsammans med 1TG230 Projekt och ledning eller 5SD950 Projekt och ledarskap.