Projekt och ledarskap

10 hp

Kursplan, Grundnivå, 1TG291

Kod
1TG291
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Industriell teknik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 4 mars 2021
Ansvarig institution
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Matematik 3b eller 3c/Matematik C, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • förklara vad som karaktäriserar ett projekt och beskriva olika projektroller, metoder och dokumentation,
  • planera, leda, genomföra och dokumentera projekt, inklusive styrgruppsmöten,
  • identifiera och analysera den gruppdynamiska processen på individ- och gruppnivå,
  • beskriva och analysera värderings- och motivationssystem samt sina lärstilar och konflikthanteringsstilar,
  • identifiera och analysera sin egen roll i projektgruppen,
  • redogöra för betydelsen av mångfalden i en grupp,
  • beskriva former, funktion och betydelse av ledarskap i en grupp och för ett projekt,
  • ge och ta konstruktiv återkoppling.

Innehåll

Moment 1: Projektkunskap och projektarbete (6 hp):

Momentet belyser olika projektmodeller, projektorganisation, hjälpmedel och dokument som används i projekt. Studenten kommer också att bekanta sig med problemdefinition, kravspecifikationer, tidsplaner och mål. Dessutom kommer studenten att göra ett praktiskt arbete för ett projekt. Projektet gör det möjligt för studenten att bekanta sig med saker som arbetsfördelning, informationssökning, intervju tekniker, dokumentation, mötesteknik, uppföljning, riskanalys, rapportskrivning och presentation.

Moment 2: Ledarskap I grupp (4 hp):

Momentet omfattar följande: Identifiering av individs värdesystem, styrkor och inlärningsstil samt vad som driver och motiverar individer. Beslutsfattande och olika ledarstilar samt hur dessa kan påverka/påverkas av projektet/gruppen. Hur kommunicera effektivare. Betydelsen av mångfald inom en grupp och hur gruppens dynamiska process påverkar individers beteende.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier/workshops samt handledning och projektarbete som genomförs i grupp.

Examination

Moment 1: Skriftliga inlämningsuppgifter (2 hp), aktivt deltagande i seminarier/workshops (1 hp) samt muntlig och skriftlig presentation av projektarbete (3 hp).

Moment 2: Skriftliga inlämningsuppgifter (3 hp) och aktivt deltagande i seminarier/workshops (1 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i examen tillsammans med 1TG230 Projekt och ledning eller 5SD950 Projekt och ledarskap.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin