Kursplan för Strategisk utveckling av besöksnäringsföretag

Strategic Business Development in Tourism Industry Companies

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 1TG426
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Hållbar destinationsutveckling A1F

    Huvudområde(n) och successiv fördjupning

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
  • Inrättad: 2018-03-08
  • Inrättad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Reviderad: 2018-08-30
  • Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Gäller från: vecka 30, 2019
  • Behörighet: Att driva och leda besöksnäringsföretag
  • Ansvarig institution: Institutionen för teknikvetenskaper

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • kritiskt diskutera hur entreprenörskap och företagande inom besöksnäringen kan bidra till hållbar regional utveckling,
  • redogöra för innebörden av strategisk affärsutveckling med ett särskilt fokus på företagande inom besöksnäringen,
  • analysera och problematisera innebörden av hållbart företagande inom besöksnäringen samt föreslå strategier och handlingsplaner för sådan affärsverksamhet,
  • redogöra för hur det etablerade besöksnäringsföretaget kan bygga system och rutiner för att systematiskt bevaka och samverka med omvärlden ur ett strategiskt affärsutvecklingsperspektiv,
  • redogöra för vilken roll extern finansiering (riskkapital) kan spela i olika typer av besöksnäringsföretag för strategisk affärsutveckling samt ur ett hållbarhetsperspektiv,
  • redogöra för och kritiskt resonera kring olika sätt att förhålla sig till affärsutveckling ur särskilt etiska perspektiv och hållbarhetsperspektiv.

Innehåll

  • att engagera kunden i strategiska affärsutvecklingsprocesser för hållbart företagande.
  • att samarbeta med strategiska partners (myndigheter och företag) med ett hållbarhetsperspektiv. 
  • kundanalys, segment och segmentering (målgrupper i hållbar destinationsutveckling).
  • att förstå värde och värdeskapande för olika aktörer i värdekedjan.
  • strategisk marknadspositionering och marknadskommunikation som utgångspunkt för strategiskt utvecklingsarbete.
  • utvecklingsarbete i praktiken. Att leda och utveckla på plats.
  • utvecklande ledarskap och hållbarhet.
  • etiska perspektiv på affärsutveckling i företag i besöksnäringen.
  • att förstå och hantera CSR-strategier och deras roll i företagets strategiska utveckling.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och självstudier. Ett större projektarbete som genomförs i grupp. Ett viktigt inslag är gästföreläsningar och case hämtade från lokala företag samt företrädare för besöksnäringen såväl nationellt som globalt.

Examination

Skriftlig examination (5 hp) samt muntliga och skriftliga gruppuppgifter (2,5 hp). 
 
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 30, 2019

Artiklar och utdelat material