Visualiseringstekniker: Konst och vetenskap som kunskapspraktiker 1700-2000
Kursplan, Avancerad nivå, 5KV027
- Kod
- 5KV027
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Konstvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 16 oktober 2017
- Ansvarig institution
- Konstvetenskapliga institutionen
Behörighetskrav
Kandidatexamen
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten ha fördjupade kunskaper om samt kunna redogöra för och problematisera den förändrade relationen mellan konst och vetenskap som kunskapspraktiker från 1700-talet fram till 2000-talet, med fokus på visualiseringstekniker. Studenten tillägnar sig dessa kunskaper genom att under kursen redogöra för, diskutera, analysera och kritiskt granska konstnärlig användning av olika visualiseringstekniker, urskilja och analysera hur konstnärliga uttryck och praktiker historiskt influerats av olika visualiseringstekniker samt diskutera, problematisera och analysera olika vetenskapliga användningar av konst som en visualiseringsform.
Innehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i företeelsen att med hjälp av olika tekniker visualisera fenomen vi annars inte skulle kunna se. Kursen behandlar relationen mellan konst och vetenskap som kunskapspraktiker och de förändringar som sker från 1700-talet till 2000-talets början. Fram till 1800-talet var konst och vetenskap som kunskapspraktiker mer sammanlänkade än idag, skapandet av vetenskapliga anatomiska teckningar är ett exempel. Mot slutet av 1800-talet äger ett skifte rum då konstnärens kunskap börjar ersättas av nya visualiseringstekniker som röntgen och fotografi och senare digitala tekniker. Idag har forskare återigen börjat tala om att vetenskapen behöver konsten. Ett skäl som förs fram handlar om att vetenskap idag är en så avancerad praktik att den behöver konsten som en förmedlande länk för att nå ut till allmänheten.
Syftet med kursen är att belysa och problematisera relationen mellan konst och vetenskap som kunskapspraktiker med fokus på visualiseringstekniker från 1700-talet fram till 2000-talets början, med tyngdpunkt på 1900-talet. Kursen är tvärvetenskaplig och innehåller aktuella teoribildningar inom studier av konst och vetenskap.
Kursen vill rikta uppmärksamhet på dels hur konstnärliga praktiker influeras, använder sig av samt förhåller sig till olika visualiseringstekniker, dels hur vetenskapliga praktiker använder konst som en slags visualiseringsform. Kursen följer ett tematiskt upplägg där respektive kurstillfälle ägnas en specifik visualiseringsteknik.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.
Examination
Examinationen sker i form av flerdelad hemskrivning samt demonstrationsuppgifter i samband med seminarierna. Den betygsskala som tillämpas är Väl godkänd, Godkänd och Underkänd.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011, version 1