Masterprogram i Euroculture

120 hp

Utbildningsplan, HEC2M

Det finns en senare version av utbildningsplanen.
Kod
HEC2M
Fastställd av
Teologiska fakultetsnämnden, 10 september 2019
Ansvarig fakultet
Teologiska fakulteten
Ansvarig institution
Teologiska institutionen

Beslut och riktlinjer

Masterprogrammet Euroculture ges i samarbete med sju andra europeiska universitet inom Euroculture-konsortiet: Universidad de Deusto, Bilbao, Spanien; Rijksuniversiteit Groningen, Nederländerna; Georg-August-Universität Göttingen, Tyskland; Uniwersytet Jagielloński, Krakow, Polen; Univerzita Palackého, Olomouc, Tjeckien; Université de Strasbourg, Frankrike, och Università degli studi di Udine, Italien. Euroculture-partneruniversitet utanför Europa kan också vara involverade.

Utbildningen ges av Teologiska institutionen.

Behörighetskrav

Examen på grundnivå om minst 180 hp inom ett ämne som är relevant för Euroculture (huvudsakligen humaniora och samhällsvetenskap).

Dessutom krävs mycket goda kunskaper i engelska. Dessa kunskaper brukar intygas genom ett internationellt erkänt prov eller tidigare studier vid ett universitet. Lägsta betygskrav vid prov är:

  • IELTS: sammanlagt betyg på 6,5 och ingen del mindre än 6,0
  • TOEFL: pappersprov: 4,5 poäng (av högst 6) på skriftliga delen och sammanlagt 580; Internetprov: 20 poäng (av högst 30) på skriftliga delen och sammanlagt 92;
  • Cambridge: CAE (C1), CPE (C2).

Mål

Efter avslutad utbildning förväntas studenten ha:

1. En djup förståelse för europeisk(a) identitet(er), det/de civila samhället/samhällena, den pågående europeiska integrationsprocessen i sig och dess kulturella och sociala dynamik och konsekvenser för medborgarna och den övriga världen.

2. Förmåga att identifiera och problematisera vad Europa och EU representerar för sina medborgare och för den övriga världen.

3. Förmåga att analysera och tolka aktuella mångkulturella problem, utveckla möjliga lösningar och överföra denna kunskap till relevanta målgrupper.

4. Grundlig kunskap om och förståelse för teoretiska och metodologiska tillvägagångssätt, i synnerhet komparativism och konstruktivism, som möjliggör självständig forskning inom det berörda akademiska fältet.

5. Erfarenhetsbaserad kunskap om och förståelse för olika regionala och nationella uppfattningar om den europeiska integrationsprocessen ur ett kulturellt och socialt perspektiv, inklusive medvetenhet om de drivande faktorerna i processen för europeisk identitetsbildning och i förhållande till tredje land.

6. Stor lyhördhet för kulturella och sociala skillnader och likheter på grupp-, lokal, regional, nationell, europeisk och global nivå, grundad på kunskap och insikt

7. Förmåga att göra bedömningar genom att integrera komplex (och motstridig och otillräcklig) uppgifter i syfte att fastställa rationella och hållbara lösningar på identifierade problem.

8. Förmåga att på ett reflekterande sätt kunna identifiera ämnen i den offentliga debatten med hänsyn till sociokulturellt känsliga frågor.

9. Förmåga att självständigt förbereda och skriva projektansökningar genom att identifiera projektets bidrag till befintlig kunskap och erfarenhet, hur projektet mest effektivt genomförs och struktureras, dess kostnadseffektivitet samt relevanta målgrupper.

10. Förmåga att på ett framgångsrikt sätt planera, utforma och hantera komplicerade (forsknings) projekt på medellång sikt i en transnationell och multikulturell miljö.

11. Förmåga till självanalys, det vill säga förmågan att kunna ta emot och ge kritisk, men konstruktiv feedback utifrån en välutvecklad medvetenhet om den egna identiteten och relaterade normer och värderingar.

12. Förmåga att identifiera och medverka i ansökan till en lämplig praktikplats och lägga upp en översiktlig arbetsplan för praktiken.

13. Förmåga att kunna genomföra och (i muntlig och skriftlig form) presentera resultaten av oberoende forskning genom effektiv användning av primär- och sekundärkällor (t.ex. bibliotek, digitaliserat material och bibliografiskt material).

14. Förmåga att kunna kommunicera och överföra politiserad och känslig information i muntlig och skriftlig form till olika typer av publik.

15. Förmåga att produktivt delta i grupparbete och ibland ta ledningen, förbereda debatter och diskussioner i en internationell / multikulturell grupp.

16. Kunskap om egna styrkor och svagheter samt de förmågor och inlärningsmetoder som är nödvändiga för det valda yrket eller yrkena.

17 Förmåga att tillämpa olika metoder och strategier för studier vid olika uppgifter och att genomföra självständiga studier.

18. Förmåga att lära sig av och hantera oväntade situationer och att utveckla lämpliga strategier för att hantera sådana i framtiden.

Programmets uppläggning

Programmet består av följande kurser:

Första terminen, 30 hp

1. Euroculture: Legal and Political perspective, 12 hp

2. Euroculture: Historical and Religious Perspectives, 13 hp

3. Eurocompetence I, 5 hp

Andra terminen, 30 hp

Under andra terminen måste Uppsalastudenter åka på mobilitet och läsa 30 godkända studiepoäng vid ett annat Euroculture-universitet i Europa.

Uppsala erbjuder i sin tur följande kurser till inkommande utbytesstudenter från Euroculture-partneruniversitet:

4. Research Seminar, 10 hp

5. Intensive Programme with Methodology Seminar, 10 hp

6. Eurocompetence II, 5 hp

7. Intensive Programme II, 5 hp

Vid slutet av andra terminen deltar alla studenterna i Euroculture-nätverket i ett veckolångt "intensivprogram", som består av seminarier, diskussioner och presentation av ett kortare forskningsarbete. Godkänt deltagande ger 5 högskolepoäng.

Tredje terminen, 30 hp

8. Internship, 25 hp eller Research Track, 25 hp.

Inom programmet kan två spår urskiljas: ett professionellt spår som innehåller yrkesutbildning och ett forskningsorienterat spår förberedande för doktorandstudier. Praktik kan genomföras på en organisation / institution i Sverige eller utomlands. Forskningsbanan kan bedrivas vid Uppsala, ett Euroculture-partneruniversitet i Europa, eller i vissa fall vid ett Euroculture-partneruniversitet utanför Europa. Antalet platser vid Uppsala är begränsat.

9. Thesis, Stage 1: förberedelse för masteruppsats motsvarande 5 hp.

Fjärde terminen, 30 hp

10. Eurocompetence III, 5 hp

11. Thesis, Stage 2: slutförandet av masteruppsatsen motsvarar 25 högskolepoäng. Studenter får inte börja med steg 2 tills steg 1 har godkänts (se tredje terminen).

För tillträde till andra terminen måste studenten ha klarat minst 20 hp från programmets första termin.

För tillträde till tredje terminen måste studenten ha klarat alla 30 hp från programmets första termin och minst 20 hp från programmets andra termin.

För tillträde till fjärde terminen måste studenten ha klarat 30 hp från programmets första termin och 30 hp från programmets andra termin.

Avvikelser från den föreskrivna obligatoriska kursordningen ska endast ges i undantagsfall och måste godkännas av alla berörda universitet.

Undervisning

Undervisningsmetoderna varierar beroende på lärare, kurs och specialisering. Föreläsningar, seminarier och handledning är vanliga metoder, men andra typer av undervisning, som självstudier och grupparbete är också möjliga. Både skriftliga och muntliga prov kan ges. Masteruppsatsen skrivs med stöd från två handledare.

Se relevant kursplan för ytterligare information.

Examen

Programmet leder till en teologie masterexamen om 120 hp (Master of Arts in Theology, 120 credits) med Euroculture som huvudområde från Uppsala universitet.

Övriga föreskrifter

Utbytesstudier andra terminen

Alla studenter tillbringar sin andra termin vid ett av de andra europeiska universiteten i Euroculture-nätverket.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin