Månadens e-resurs juni: Litteraturbanken

Läsande kvinna i fåtölj framför bokhylla.

Sommarmånad – vad sägs om att läsa en skönlitterär bok eller två? Litteraturbanken innehåller digitaliserade skönlitterära klassiker och annan viktig humaniora på svenska språket, fler än elvatusen verk.

Litteraturbanken är ett projekt som drivs av Kungliga biblioteket, Kungliga Vitterhetsakademien, Språkbanken vid Göteborgs universitet, Svenska Akademien och Svenska Vitterhetssamfundet. Projektets syfte är att digitalisera och tillgängliggöra äldre svensk litteratur. Här finns verk av svenska författare såsom Selma Lagerlöf, August Strindberg och Elsa Beskow.

Resursen innehåller också en mängd material om litteraturen. Här finns presentationer av enskilda författarskap och specialområden samt digitala utställningar om litteratur. I Litteraturbanken skola finns utvalt material för alla årskurser tillsammans med lektionsupplägg och temaförslag.

Allt material på Litteraturbanken, både text och bild, är fritt tillgängligt och kan läsas på webben, men många titlar kan också laddas ner till läsplatta och mobil.

Databasen är användbar för dig som studerar litteratur och humaniora, men även för dig som för nöjes skull vill ta del av svensk litteratur.

The Swedish Literature Bank is the website for reliable digital versions of Swedish classics. (…)
The Swedish Literature Bank offers literary works either as searchable e-text, as facsimiles of the original edition, as pdf files or as epub files – often in more than one format. The texts are available free of charge and the software is developed as open source.

FÖLJ UNIVERSITETSBIBLIOTEKET PÅ

Chatten är stängd!