Thunbergia usambarica, v 6 2016

Thunbergs blommande arv

(Bild borttagen)

Linnélärjungen Carl Peter Thunberg som övertalade Gustav III att donera Uppsala slottsträdgård till en ny plats för universitetets botaniska trädgård är uppmärksammad bland annat med växtsläktet Thunbergia. Veckans thunbergia har vi sått med frön från Malawi. Tidigare hette arten Thunbergia petersiana, men vitblommiga varianter med mindre blommor urskiljs numera som en egen art, T. usambarica - döpt förutom efter Thunberg efter de östafrikanska Usambarabergen.

Bredvid veckans växt, som står mitt i Tropiska växthusets vinterträdgård, blommar Thunbergia natalensis, samlad just i Usambarabergen, och annorstädes i växthuset ses tidigare veckans växter som praktthunbergia T. mysorensis och klockthunbergia T. grandiflora.

FOLLOW UPPSALA UNIVERSITY ON