Cornus suecica - hönsbär, v 22 2016

En svensk kornell

(Bild borttagen)

Nyligen hade vi ripans favoritbär som veckans växt - nu är det hönans tur. Hönsbär Cornus suecica är en örtartad kornell vars artepitet gör den passande nu inför nationaldagen.

Hönsbär är inte så vanlig i Uppland, men finns i stora del av övriga landet, framförallt norrut och i sydväst, ofta i stora bestånd på fuktiga marker. I Botaniska trädgården växer den i vårt fjäll i närheten av bäcken.

Det som vid första anblicken ser ut som kronblad är fyra vita, skyltande högblad. Högbladen omger de egentliga blommorna som är mörkt vinröda och sitter tio till tjugo tillsammans.

Själva bären då? Linné skriver att ”de något äckligt söta bären äts med begärlighet av barn”. Och att döma av flera folkliga namn gillas de blanka, röda frukterna - som faktiskt är stenfrukter och inte bär - även av höns.