Nicotiana sylvestris - narcisstobak, v 31 2016

Ljuvlig nattdoft

(Bild borttagen)
Narcisstobak (Nicotiana sylvestris) kommer ursprungligen från Argentina och pollineras i det vilda av nattflygande svärmare. De talrika, hängande, nästan decimeterlånga blommorna utsöndrar en stark och söt parfymdoft, särskilt nattetid.

Pollinatörerna kan ställa till problem eftersom fjärilshonorna också lägger ägg som utvecklas till bladätande larver. Forskning på en närbesläktad art (N. attenuata), har visat att larvernas gnag leder till en kemisk reaktion som förändrar blomningstiden. Den huvudsakliga blomningen förskjuts till dagen och doften reduceras kraftigt. Nu besöks blommorna istället av kolibrier.

Veckans växt hittar du bredvid barnens sommarbloms-plantering i södra delen av trädgården.