Rudbeckia hirta var. pulcherrima - sommarrudbeckia, v 32 2016

Hatten av för Rudbeck

(Bild borttagen)

Sommarrudbeckia (Rudbeckia hirta var. pulcherrima) blommar underbart från högsommar och långt in på hösten. Växten är ettårig och kommer ursprungligen från Nordamerika. Vi driver upp den i växthus och får hjälp av Uppsalas förskolebarn att plantera ut första veckan i juni.

Det var Linné som beskrev och namngav släktet Rudbeckia efter Botaniska trädgårdens grundare Olof Rudbeck. Till släktet förde Linné även den läkeväxt som numera heter Echinacea purpurea, röd solhatt och som används flitigt i naturläkemedel. På svenska har växten ibland kallats röd rudbeckia, trots att den alltså tillhör släktet solhattar, Echinacea. Förvirrande för oss botanister!

Ett hav av sommarrudbeckia tillsammans med olika sorter av tagetes hittar ni i södra delen av trädgården.