Borago officinalis - gurkört, v 32 2018

Medicin med smak av gurka

(Bild borttagen)

Gurkört Borago officinalis är en medelhavsväxt som kom till Norden under medeltiden. Munkar förde den med sig som medicinalväxt. Blad och blommor är febernedsättande och har även använts anti-inflamatoriskt på sår. Gurkört kallades tidigare stofférblomma eftersom man ”plägar med des blomor utstoffera kötfat” (Linné).

Använd gärna de dekorativa blommorna till sallader och bakverk, eller späda blad och stjälkar i sallad. Observera dock att gurkört förutom nyttigheter innehåller ämnen som i stor mängd är skadliga för levern. Ät med måtta!

Veckans växt hittar du i köksträdgården, i kryddväxtlandet, i skolträdgården och på förskoleklassernas kulle. Där växer den tillsammans med andra växter rika på nektar och lockar bland annat till sig honungsbin.