Gloriosa superba - klänglilja, v 12 2019

Tidlös prydnad på min ära

(Bild borttagen)

Klänglilja Gloriosa superba är Zimbabwes nationalblomma, men förekommer över stora delar av tropiska Afrika och Asien. Den tillhör familjen tidlösaväxter (Colchicaceae).

Växten odlas kommersiellt för att utvinna alkaloiden colchicin. Det mycket giftiga ämnet har anti-inflammatoriska egenskaper och används bl.a. vid behandling av gikt. Även vid genetiska studier och växtförädling finns viktiga användningsområden då ämnet stör celldelning. Detta är också anledningen till att ämnet anses ha potential för behandling av cancer.

Vår planta kom ursprungligen från Botaniska trädgården i Köpenhamn för 60 år sen. Den vissnar ner varje år och vi övervintrar jordstammen i växthuskällaren.

Veckans växt klänger på ett rep mot glasväggen till vänster i Tropiska växthusets vinterträdgård.