Ecballium elaterium - sprutgurka, v 35 2019

En gurka som sätter fart på fröna och magen

(Bild borttagen)

Sprutgurka Ecballium elaterium kommer från Medelhavsområdet och västra Asien. Släktet Ecballium är monotypiskt (med endast en art) och dess närmaste släktingar är hundrovorna (släktet Bryonia).

Sprutgurka har fått sitt namn av sin explosiva fröspridningsmekanism. När frukten är mogen sprängs den loss från fruktskaftet och ur hålet som bildas sprutar växtsaft och frön ut under högt tryck. Frukten kan skjutas iväg upp till sex meter.

Växten användes i det antika Grekland som laxermedel. Artepitetet elaterium betyder passande nog utdrivare eller påskyndare och har därmed en dubbel betydelse.

Sprutgurka hittar ni tillsammans med bland annat springgurka och djungelgurka i skolträdgården i södra delen av Botaniska trädgården.