Tsuga canadensis - hemlock, v 38 2019

En Tsuga som blir utsugen

(Bild borttagen)

Hemlock Tsuga canadensis kommer från östra Nordamerika. Vilda exemplar kan bli över 500 år gamla och mäta upp mot 50 meter i höjd. Det finns dock många busk- och dvärgformiga kultursorter.

Släktet Tsuga omfattar tio arter. På svenska är det bara dessa växter som heter något med hemlock. Engelskans hemlock är betydligt mer förvirrande, bl.a. används namnet för den dödligt giftiga växten odört (Conium maculatum) hemmahörande i blomväxtfamiljen selleriväxter.

I östra Nordamerika är hemlock en viktig komponent i skogsekosystemen. På 1950-talet etablerade sig en barrlus från östra Asien. Den utgör idag ett mycket allvarligt hot mot de naturliga populationerna av hemlock (>90% är infekterade).

Det finns ett äldre tvåstammigt exemplar av hemlock i barrträdsområdet vid norra muren, men även ett ungt exemplar med kottar på kullarna norr om skolträdgården.