Clavija ornata v 49, 2020

Blomregn i regnskogen

(Bild borttagen) Foto Per Erixon

Högt uppe under taket i Tropiska växthusets regnskog blommar Clavija ornata. De bedårande blommorna hinner knappt slå ut innan de lossnar och faller till marken. Växten är ett mindre träd med stora avlånga blad och taggig bladkant.

Ståndarna hos denna och närbesläktade arter innehåller kristaller av kalciumoxalat som tros skydda mot insekter vilka äter blomdelar snarare än pollinerar. Kalciumoxalat är saltet som bygger upp njurstenar och som t.ex. förekommer i rabarberblad.

Arten förekommer i norra och nordvästra Sydamerika. Totalt finns drygt 50 arter i släktet som tidigare fördes till den lilla neotropiska växtfamiljen Theophrastaceae. Den familjen är numera helt införlivad i viveväxterna Primulaceae.