Paradrymonia ciliosa, v 4 2022

Med fransig krona och skäggiga knappar

(Bild borttagen)

I tropiska Amerikas låglandsregnskog hittar vi denna veckas gloxiniaväxt (familjen Gesneriaceae). Där växer den på mossiga stenar och stockar eller som epifyt på andra växter.

Bladen hos Paradrymonia ciliosa är motsatta, men ofta helt olika. Vissa är stora och långskaftade medan andra är små och helt oskaftade. Fenomenet kallas anisofylli.

Paradrymonia har roliga skäggiga ståndarknappar. Pollinationen sköts av orkidébin som dricker nektar ur den punglika sporren.

(Bild borttagen) Närbild på ståndare och pistill hos Paradrymonia ciliosa. Foto Per Erixon.

Växtgruppen dit släktet hör har varit taxonomiskt knepig. Efter molekylära släktskapsstudier delades det upp för några år sedan och omfattar numera bara ett tiotal arter.

Veckans växt finns på epifytträdet i Tropiska växthusets regnskog, precis vid rampen.