Anthurium radicans, v 6 2023

Ännu en annan anturium

(Bild borttagen)

Anthurium radicans är lite speciell med sitt krypande växtsätt och den korta, knubbig kolven med blommor. Detta har gjort att botanister placerat den som ensam representant i sin sektion. Senare släktskapsstudier baserade på molekylära data ger dock inte stöd för denna indelning. Som de andra arterna i släktet har den små reducerade blommor som alla har både ståndare och pistill. Växtens artepitet radicans betyder rotslående, vilket är slående.

Flamingoblomssläktet Anthurium omfattar nära 1000 arter och har sin naturliga utbredning begränsad till tropiska Amerika. Det är det artrikaste släktet i familjen kallaväxter, Araceae.

Veckans växt kommer från östra Brasilien och du hittar den under epifytträdet i Tropiska växthusets regnskog.