Isoglossa variegata, v 4 2024

Ingen kortvinge, men den flög under radarn

(Bild borttagen) Växten samlades 1993 av Uppsalabotanister i Ngurubergen, Tanzania. I naturen har växten en mycket begränsad utbredning. Botaniska trädgården och Kew Gardens fick material av växten och har sedan dess odlat den. Det var dock först 2009 som man uppmärksammade Isoglossa variegata som en ny art för vetenskapen.

De vita blommorna är ganska obetydliga, men de hjärtformade bladen med sina ljusare markeringar är mycket dekorativa. Artepitetet variegata syftar på de fläckiga (variegerade) bladen.

Växtsläktet Isoglossa hör till familjen akantusväxter (Acanthaceae) och omfattar över 70 arter, merparten från tropiska Afrika. Isoglossa är också namnet på ett insektsläkte i familjen kortvingar.

Nedanför plattformen i Tropiska växthusets regnskogsrum växer veckans växt under den starka växtlampan vid väggen.