Phaius tankervilleae – fajus, v 8 2024

Närbild på den vita blomman hos orkidéen fajus, Phaius tankervilleae

Foto Per Erixon, Uppsala universitet

Lady Tankervilles succéorkidé

I Tropiska växthusets orkidérum, till höger nära ingången, blommar nu fajus Phaius tankervilleae. Arten förekommer från södra Asien till norra Australien och flera varieteter finns beskrivna. Oftast har blomman violetta eller rödbruna färger, men vårt exemplar är av en vit färgform.

Släktet Phaius omfattar ett 40-tal arter och är närbesläktat med det artrika släktet Calanthe. Vissa taxonomer anser att det senare bör expanderas för att omfatta även Phaius och några ytterligare släkten för att bättre reflektera deras släktskap.

Fajus lär ha varit den första tropiska orkidén att blomma i England (år 1788) i ett växthus tillhörande Lady Tankerville. Botanisten Joseph Banks gav därför arten epitetet tankervilleae.