Sanguinaria canadensis - blodört, v 18 2024

Blodört, Sanguinaria canadensis, i Botaniska trädgården.

Foto: Per Erixon, Uppsala universitet.

Ingen sippa

Vid en första anblick kanske den kan misstas för en vitsippa, men blodört Sanguinaria canadensis hör inte ens till samma växtfamilj. Den är ensam representant i sitt släkte i familjen vallmoväxter (Papaveraceae). Namnet kommer av att jordstammen innehåller en giftig röd växtsaft. Blodört har traditionellt använts både som medicinal- och färgväxt i östra Nordamerika varifrån den kommer.

Växtens enda blad omsluter blomknoppen och skyddar den därmed mot kyla. Efter blomning blir bladen rejält stora. Frukten är en kapsel med många frön. De sprids av myror som lockas av frönas fettrika bihang (elaiosom).

Blodört finns vid norra muren i skuggan av den stora idegranen i barockträdgården, men också på ett par ställen söder om Norbyvägen.