Zizia aurea - guldzizia, v 21 2024

guldaurea, Zizia aurea, Botaniska trädgården.

Foto: Jesper Kårehed, Uppsala universitet.

Gyllene flockar

Veckans växt blommar nu i södra delen av Botaniska trädgården, i en av rabatterna med perenner söder om Tropiska växthuset.

Den som lärt sig lite botanisk familje-kunskap ser direkt vilken växtfamilj den tillhör. En blomställning av typen dubbel flock är karakteristisk för flockblommiga växter, eller selleriväxterna (Apiaceae). Till familjen hör svenska bekantingar som hundkäx, dill, palsternacka, morot och många fler.

För att hitta släktet Zizia får man dock bege sig till Nordamerika. Släktet är uppkallat efter den tyske botanisten Johann Baptist Ziz (1779–1829) och har tre arter: veckan växt - guldzizia Zizia aurea, hjärtzizia Z. aptera (också i blom hos oss, bara några meter längre norrut) och Z. trifoliata.