Campus Gotland i siffror

Campus Gotland i siffror - bildobjekt

Utbildning på grundnivå och avancerad nivå

• 20 utbildningsprogram på kandidatnivå, 13 utbildningsprogram på avancerad nivå och ca 300 fristående kurstillfällen per läsår.
  • Drygt 5 800 studenter - motsvarande drygt 2 000 helårsstudenter. Cirka 1 400 är studenter inom humaniora, samhällsvetenskap, juridik och konst. Resterande inom teknik och naturvetenskap samt medicin (sjuksköterskeutbildning).
  • Av det totala antalet helårsstudenter studerar ca 60 % på campus i Visby huvudsakligen programutbildning, övriga studerar via nätbaserad utbildning, merparten inom fristående kurser.
  • Varje år tar ca 250 studenter ut examen.
  • Utbildning med huvudområden för examina som inom universitetet bara finns vid Campus Gotland: Speldesign, Kulturvård, Energiteknik med inriktning mot vindkraft/vindkraftsprojektering samt Hållbar destinationsutveckling.

Utöver dessa bedrivs utbildning mot examina inom huvudområdena arkeologi, etnologi, företagsekonomi, högskoleingenjörsexamen i hållbar utveckling i industriell utveckling, samt samhällsgeografi.

Forskarutbildning och forskning

• 30 doktorander med arbetsort Uppsala universitet - Campus Gotland
  • Cirka 170 lärare/forskare.
  • Ett tiotal professorer
  • ca 150 vetenskapliga publikationer/år
  • Forskning och forskarutbildning står för ca 25 % av Campus Gotlands omslutning.
  • Forskningen är till ca 50 procent finansierad med externa medel. Företrädesvis inom ämnena kulturvård och vindkraft/energiteknik.

Om forskningen vid Campus